Partiledarutfrågaren Stina Wollter förnekar kopplingar till extremvänstern

Stina Wollter fick under valrörelsen 2010 leda utfrågningen av partiledarna i P4:s Karlavagnen.
Jag ifrågasatte då det lämpliga i att en person med kända kopplingar till extremvänstern fick leda partiledarutfrågningen.
Med extremvänstern avsågs den kände revolutionären/kommunisten Sven Wollter.  (Läs mer).


Oberons styrelse myser i SVT-soffan

Stina Wollter är aktiv i pappans bolag OberonSon AB och VEKÅ Seldahl AB.  Hon är styrelseledamot i bolagen och får sin lön från pappans bolag när hon (Oberon) får uppdrag från Sveriges Radio.

Hon säger sig ändå inte ha några intressen i pappans bolag.

Stina Wollter bemöter inlägget  den 8jan 2012.

Stina Wollter skriver:
”Hej jätteläskiga människa som jag inte känner. Jag hoppas att du skojjar i din text ovan. eller är du så opåläst? 

Jag heter Stina Wollter och jag är 47 år gammal. Jag är en vuxen individ som försörjer mig som konstnär, illustratör och radiopratare. Vad vet du om min politiska tillhörighet? Tror du att man ärver sina föräldrars åsikter? Lyssnade du på samtalsväkteriet i valtiderna? Tror du att jag får jobb på grund av mitt efternamn och inte på grund av min kompetens? Tror du att SR har råd med det?

Jag är inte med i bolaget Oberon & son, däremot avlönad genom det i de uppdrag som måste faktureras. Vad har mina inkomster att göra med min livsstil? Vad har du med den att göra? (Obs: Sveriges radio anställer längre folk i stort sett och kräver att man säljer sina tjänster genom bolag)

Vilken tur att de allra flesta tar reda på fakta och verklighetsförankring innan de kräks ut fantasikräklor. Vilken tur att de flesta människorna arbetar mot samförstånd, en bättre värld och förändring oavsett partifärg; för en bättre varmare mänskligare tillvaro. Vilken tur att sådana som du krälar runt på skuggiga bakgårdar bland skruvade hallucinationer och vanföreställningar om kommunistkonspirationer”. 

Elfyma svarar:
Nej jag tror inte på arvssynden
, till skillnad från de journalister och författare som anser att kungen och drottningen är ansvariga för sina föräldrars nazistiska sympatier/kopplingar, trots att barnen inte ens var födda under nazitiden.

Om Silvias far levt idag,varit medlem i nazistpartiet och Silvia haft kopplingar till faderns partistödda företag hade även Silvia hängts ut.

Jag jämställer kommunister med nazister (Källor)

Respekterar dem som i likhet med Ingvar Kamprad, tar avstånd från sin ungdoms eller sina föräldrars antidemokratiska villfarelser, i stället för att surfa med så länge den egna karriären gynnas.

Om din far varit medlem i nazistpartiet hade du inte ens fått städa toalettarna på Sveriges Radio.
Och Journalistförbundet hade nog uteslutit dig om du råkat säga något positivt om ett visst demokratiskt parti i Riksdagen.
HAR JAG FEL ?

Den politiska konformismen i media, på kultursidor och inom teatervärlden undergräver demokratin.

”Diktatur är det högsta stadiet av konformism”, skriver den respekterade ledarskribenten Lena Andersson i DN.

Eller läs journalisten ”Julia Caesars” vassa inlägg om behovet av ”Isbrytare” i svenska media (Snaphanen).

PS: Har inget emot dig på ett mänskligt plan -tvärtom.
Inlägget är ett principiellt resonemang med kända personer som åskådningsexempel.DS

Varjager frågar:
”Svara då Stina
om du fått jobbet om din pappa hade varit aktiv i NRP. Konstnär? Karlavagnen? Mänsklig tillvaro.
Varför tar du inte upp baksidorna då om den mänskliga tillvaron som massinvandringen skapat?”

Stina Wollter svarar:
 ”Jag kan inte svara på om jag fått jobbet om min far varit medlem i NRP. Den frågan får man skicka vidare till SR-ledning. Jag hade varit en annan människa om han varit det. En intressant tanke. Likafullt: Jag har präglats mer av mina föräldrars skilsmässa, deras kulturengagemang, mina flyttar och erfarenheter i skolan och mina syskons och andra älskades dödsfall än av mina föräldrars politiska tillhörighet.

Mina morföräldrar var nazister. Vad gör det mig till? Nazist? Jag har väl för tusan mina egna förtjänster och åskådningar som är bara mina.
Och jag blir bedömd, anlitad och bemött utifrån den jag är och det jag presterat. Tack och lov inte för vad mina släktingar är. Då skulle livet vara bra tungt. Vilket det emellanåt kan vara ändå.”

Avslutningsvis: jag fick inte ett enda kritiskt ord från min uppdragsgivare SR efter partiledarutfrågningen. Deras krav på neutralitet var och är tydligt uttalade. Det var ett mycket spännande uppdrag och jag lärde mig mycket.

Jimmy Åkesson och Gudrun Shylman bad jag om att få bjuda in också- men det fick jag inte. Det tycker jag personligen hade gjort vår utfrågning ännu mer fördjupande.

Mitt privatliv är mitt. Mina tankar om vad ett värdigt liv är och vad det bör innehålla kan jag tala offentligt om men jag frontar inte min egen politiska tillhörighet.

Elfyma svarar:
Ingen har lagt sig i ditt privatliv
. Ditt engagemang i din fars bolag och ditt arbete som journalist och programledare är dock ingen privat angelägenhet.

Även journalister och deras lojaliteter ska självfallet kunna granskas, i synnerhet om de arbetar åt Public Service.

Noterar att SR gillade ditt arbete -tills du överskred gränsen genom att bjuda in Jimmie Åkesson till programmet. Men du backade och fick behålla jobbet.

Nyhetsankaret Elisabet Höglund på SVT hade inte samma tur- hon fick sparken när hon inte ville tumma på sin journalistiska heder.

Det är bara journalisterna Lena Andersson och Johan Hakelius som idag vågar ifrågasätta dagordningen. Andra (Julia Caesar) skriver under pseudenym för att inte drabbas av yrkesförbud.

Det bekräftar min tes att media är genomsyrad av skadlig konformism som kväver verklig demokrati och yttrandefrihet.

Vad värre är att Journalistförbundet försvarar denna konformism.

Partiledarutfrågningarna i finska media är ett under av objektivitet och öppenhet jämfört med Sverige.

Ilskna kommentarer från Stina Wollters anhängare:

Ann Allan:
”Stina Wollter är en högt respekterad konstnär och radiopratare. Hon har en stor integritet, ett stort hjärta, hon är en ytterligt skicklig konstnär och tillika en rolig och härlig tjej. Hennes sociala kompetens är häpnadsväckande. Hennes tankeförmåga likaså. Intelligensen står som spön i backen inom denna kvinna. Att nämna hennes namn inom ramen för dessa elaka, ogenomtänkta och illvlliga ramar är inget annat än förtal. Och framförallt dumhet och dårskap.

Se till att ha på fötterna vid nästa utgjutelse över tänkande, kreativa, intelligenta, kärleksfulla människor.
Det fullkomligt kryllar av oliktänkande människor kring hennes person. Hon räds aldrig de svåra frågorna. Hon samtalar med människor på ett mänskligt plan. Hon är respekterad av såväl vänster som höger. Hon är respekterad som den fina människa hon är.

Jag är själv inte vänster. Men jag är en stor beundrare av hennes person. Och av hennes intellekt, hennes värme, hennes kreativitet, hennes lyhördhet, hennes kunskap och hennes enorma begåvningsresurs.
”varjager” ; du är en människa på fel plats.

Jag hyser inte respekt för det du skriver. En sån som du bör förflytta dig till en annan platå. Lära dig ett o annat, få ett vidare perspektiv. Plugga på lite. Känna av läget. Gärna studera andra sajter än de du valt att söka dig till.
Den som söker, han finner det han söker. Den som lever med ett öppet sinne finner det han inte förväntade sig.
Se till att skaffa dig ett öppet sinne. För det saknar du definitivt i dagsläget..”

Helena Lindvall:
Jag anser att du angripit fel person från början i ditt uttalande. Har jag förstått det hela rätt så är du kritisk mot journalistförbundets agerande och även SR ställningstagande och vilka som fick plats i SR s partiledar utfrågning.
Nu har Stina gjort väldigt klar att hennes politiskantillhörighet inte påverkar något i detta sammanhang samt att hon öppet bjudit in företrädare från samtliga partier. Dessutom vpre det oprofsigt av henne att låta sin politiska övertygelse spela in i detta sammanhan.

Att sedan SR valde att utesluta vissa av dessa kan orimligtvis Stina klandras för. Att antyda att hon bör stå på sig och därmed riskera jobbet är fånigt. Du har ingen insikt i helheten.
Ditt sätt att vräka ur sig i början av denna dikussion är inget annat än ett ogrundat påhopp och nu tänker inte jag ägna mer energi på detta så vida du inte envisas med att fortsätta krångla med dina åsikter som endast tyder på dålig insikt.
Slutligen säger jag till DIG att det enda rimliga nu är att DU ber Stina Wolter om ursäkt för ditt övertramp. BAST!!!
(notera att jag INTE gömmer mig bakom ett alias utan tydligt står för min åsikt i detta)”

Elfyma svarar Stinas anhängare:

”Inlägget baseras på spårbara fakta med länkar till källor.
Vad är det som inte stämmer ?

Stina Wollter må vara hur trevlig som helst, men det är inte relevant i kontexten (sammanhanget).

Relevant är att hon arbetar åt Public Service samtidigt som hon sitter i styrelsen för 2 bolag (Oberon&Son AB och VEKÅ Seldahl AB) ägda av revolutionären/kommunisten Sven Wollter. Stina får dessutom sin lön från pappans bolag när hon (Oberon) får uppdrag från Sveriges Radio.

Man kan då inte påstå att hon är oberoende eller saknar intressen och kopplingar till pappans bolag.
Inget hindrar henne att klippa av navelsträngen och starta ett eget oberoende bolag om verksamheten så kräver.

Varjager svarar Ann Allan:
”Vem är det som har ett öppet sinne du? Enbart för att du försvarar en vän? Där vi lägger fram fakta lägger du fram känslor. Så vem skall studera lite mer? Jag lever i verkligheten, som du verkar ha missat helt.”

Ann Allan replikerar:
Det går inte att bemöta sådana som er med annat än att beskriva henne som den hon är. Eftersom fakta inte biter på er. Ni har redan allt klart för er. Liksom. Det är det som är så otäckt. Hon är fullständigt opolitisk i sina radiosändningar. O en begåvad tjej. O hon är inte kommunist som sin far. Thats it.

Stina Wolllter:
 Detta är ju sinnessjukt. Är du helt galen? Man kan inte vara kulturarbetare utan att ha ett bolag idag.

Vad I HELVETE har det med politik att göra??????????????????????? Och var var var finns mitt samröre med ”extremvänstern” dokumenterat? I MITT FÖDSELBEVIS?

Detta ÄR sinnessjukt. Nej, jag måste glömma att detta finns. Min hjärna vill inte förstå det jag läser ovan. Jag vill kräkas. Jag skall aldrig mer googla på mitt namn. Jag vill aldrig mer hamna på sidor som dessa.

Dessa unkna sopstationer ska få stinka och tigas ihjäl. Jag förstår plötsligt PÅ DJUPET varför min far(&hela familjen) levde med polisbeskydd i två år. Kanske var det den anonyme bloggaren som stod för hoten?

Förresten: Hälsa din polare i Oslo, ni har säkert gemensamt nätverk! Ha ett fortsatt paranoid-liv.

Jag och muslimerna och alla flator och transor och mörkhyade, hela Wollterklanen och queeerbarnen på Genusdagisen ska naturligtvis ta över Public Service och regeringen … i MORGON! Mohahhahhahhahaahahhahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Elfyma:
Fakta ska med fakta bemötas -inte med invektiv.
Vem som är mest påläst eller korkad av oss får läsarna avgöra.

OBS ! Kommentarerna redovisas i sin helhet utan censur.
Några kommentarer har utelämnats av hänsyn till Stina Wollter.
Det är nepotismen och konformismen inom media och kultur (kulturmarxismen) som är huvudmålet för kritiken, inte Stina personligen...

Efterdyningar:
Ilsken Stina Wollter kopplar ihop kritiker med Breivik..(Läs mer)

//Elfyma +

Relaterat: (om konformismen)

10 Responses to Partiledarutfrågaren Stina Wollter förnekar kopplingar till extremvänstern

  1. allemand skriver:

    Bra, på dem och jaga dem till de förstår att vi inte luras av deras lögner.

  2. helena Lindvall skriver:

    Jag tycker detta mest liknar en tråkig pajkastning.

    Från början tror jag att det handlade om en rubrik som i mina ögon formulerades för att provcera och inte för att den har någon förankring i kunskap om Stina Wolters parti tillhörighet.

    Alla människor har troligen någon form av politisk övertygelse, totalt neutral går knappast att förhålla sig.
    Handen på hjärtat, även du tenderar troligen att dra lite åt något politiskt håll.
    Vem om jag får fråga är lämplig för den uppgiften Stina i det här fallet fick?
    Huvudsaken som jag ser det är att den som fått uppgiften utför den så neutralt som möjligt och verkligen visar ett intresse och en nyfikenhet för att få ut mesta möjliga av utfrågningen.
    Och nu. Kritisera kan alla göra men kan du svara på om hon skötte sin uppgift dåligt?
    Eller var det bara så att du från början bara ville provocera igång något?
    Tråkigt tycker jag!!

    • elfyma+ skriver:

      Ja, alla,har någon form av politisk åsikt.
      http://www.second-opinion.se/so/view/1414
      Det är inte bara journalister som försöker dölja sin politiska hemvist. Även forskare och sk. statsvetare brukar spela under täcket i valtider.
      Bättre att alla kör med öppna kort utan dolda agendor så att man vet var man har dom.
      Själv sympatiserar jag med SD, efter att ha lusläst deras partiprogram och efter att ha granskat deras motioner i Riksdagen.
      Det borde fler göra istället för att svälja nidbilderna i media.
      Har även studerat de andra partiernas program.
      Är inte fullt så korkad och okunnig som du tror.

  3. helena Lindvall skriver:

    Korkad och okunnig har jag aldrig sagt, det får stå för dig.
    Att dolja sin politiska hemvist är något som vi av tradition ofta gör i detta land, jag vet inte om det är speciellt mycket sämre än att använda sig av ett alias.
    Jag står öppet för mina åsikter, när det kommer till politiken är jag ganska vacklande. Har också läst igenom samtliga partiers program och inget passar mig särskilt bra med särskilt dåligt passar SD mina åsikter.Nid bilder i media får alla partier stå ut med, det är inget specifikt för SD.
    Och sedan tycker jag fortfarande att det är lågt det du skrev i ditt första inlägg. Stina gjorde ett bra jobb där med partiledar utfrågningen och vilken parti färg hon tillhör har faktiskt ingen relevans i det sammanhanget. Frågan kvarstår om du alls lyssnade på hennes utfrågningar?

    • elfyma+ skriver:

      Du är lika anonym som jag.Så försök med något annat.
      Nej jag lyssnade inte på utfrågningen eftersom alla partier inte fick delta.
      Journalisters partisympatier kan avläsas i behandlingen av partierna.
      MP är favoriten – SD parian som alla hatar.
      Endast 0,2% av journalisterna sympatiserar med SD !
      Källa: JMG, Göteborgs universitet,
      http://www.second-opinion.se/so/view/1414

  4. helena Lindvall skriver:

    När jag läser igenom hela tråden igen noterar jag att du är dålig att svara på de frågor som ställs till dig. Hmmm. Vad kan det bero på?

    • elfyma+ skriver:

      Diskuterar gärna sakfrågor och fakta som kan föra debatten framåt.
      Känslor får du diskutera med någon annan.

  5. Tarzan skriver:

    Bra gjort ELFYMA +
    Fortsätt att smiska dom på baken , det är precis vad dom förtjänar

  6. […] ledde partiledarutfrågningarna i Sveriges Radio inför valet 2010 blev det ett dj*vla liv. Stina förnekade alla kopplingar till kommunismen. Och inte nog med det. Stina Wollter blev så förnärmad att hon […]

  7. […] Täppas gör bort sig igen i Ring P1 Partiledarutfrågaren Stina Wollter förnekar kopplingar till extremvänstern Rate this:Share this:TwitterE-postGillaGillaBe the first to like […]

Lämna en kommentar