Operahus för bortskämda som vill ha ännu mer

Stockholmsnoblessen kräver att Sveriges skattebetalare ska bekosta ett nytt operahus åt dem för 4 miljarder (4 000 000 000 kr).
Kulturministern vill ”bara” satsa 2 miljarder på en om- och tillbyggnad av noblessens mingel-arena på Östermalm.

Lägg därtill att noblessens ståndsmässiga operamingel redan idag kostar oss skattebetalare nästan 400mkr/år enbart för att täcka de årliga underskotten som vida överstiger biljettintäkten på ynka 75mkr.

Skattebetalarna (vi som inte ens går på Operan) betalar således ca 82% av biljettpriset för den Stockholmska kulturelitens privata nöjen.

Vi bekostar även utbildning av ”nationalscenens” gallskrikande personal.
Finkulturen betalar dessutom bara 6% i moms på sina symboliska biljettintäkter.

Varför ska vi som inte bor i Stockholm tvingas ödsla skattepengar på denna feodala dinosaurie ?
Varför kan inte den välbeställda Stockholmsnoblessen betala sina furstliga nöjen ur egen ficka ?

Det är framförallt Folkpartiet och Tomas Nordegren i P1 som vill spendera våra skattepengar på överklassens kulturyttringar. De andra partierna vill inte satsa riktigt lika mycket.

Relaterat: Bygg inte ett nytt operahus i Stockholm

/Elfyma+

20 Responses to Operahus för bortskämda som vill ha ännu mer

  1. R Ericsson skriver:

    Hur mycket satsas på våra folkparker ??
    Vad jag vet noll kronor !!

    • elfyma+ skriver:

      Folkparker och Folkets hus läggs ner i brist på pengar när de ideélla krafterna tröttnar.
      Lokalrevyer och annan folklig kultur få inte heller något stöd.
      Gissa varför ?

    • Janne skriver:

      Folkparkerna och Folkets hus är båda företeelser som nästan alltid drivs av organisationer som har mycket nära anknytning till det socialistiska partiet! Det tycker jag vi ska ha klart för oss.
      Och jag kan för lite hur det exakt finansieras och drivs, men i dom flesta fall så är det skattepengar som står för finansieringen och driften (personalen) kommer från den röda sidan!
      Nu har jag väl ingenting direkt emot varken folkparker eller folkets hus trots närheten till socialisterna! Det är ju ändå gamla fina kulturarv som ofta nu bara står och förfaller, vilket naturligtvis är synd och här tycker jag nog att det borde gå att försöka rädda byggnaderna i första hand och i ett senare skede även bruka folkparkerna precis som det gjordes en gång i tiden. Tror faktiskt att det skulle bli succe´
      Låt socialisterna själva ta ansvar för ”sina” byggnader, det tycker jag är det minsta man kan begära av dom!
      MVH
      Janne

      • elfyma+ skriver:

        Du vet inte hur de finansieras men ändå vet du att de skattefinansieras. Strålande logik.
        Varför läggs de ner i brist på pengar om de skattefinansieras ?

  2. xmaverickx skriver:

    Hoppas de bygger ett nytt operahus, och därefter samlar ihop hela Sveriges politiker-och kulturelit därinne för att fira öppnandet av densamma.
    Men sedan skall dörrarna låsas, utifrån, och de självgoda avarterna till människor, skall förbli därinne till döddagar.

  3. Dag skriver:

    Visst kan man tycka att 4 alt. 2 miljarder är mycket pengar och att biljettpriserna är allför subventionerade. Om det gallskriks på scenen eller inte?….. tycke och smak är olika och balettföreställningarna är garanterat skrikfria.

    Men att beskriva publiken enbart utifrån en förutfattad mening som en nobless bestående av en Stockholmsk bortskämd lokal kulturelit utövande ett privilegierat finkulturellt furstligt nöje gör ju att man undrar om någon ökänd representant från Revolutionära Fronten skrivit artikeln.

    Den publik man möter på operan idag består till större delen av personer fyllda 50, mycket pensionärer och svensöner. Vi ska inte heller bortse från en icke oansenlig del yngre personer av bägge könen.
    Denna ”Nobless” förefaller oftast föredra konfektionssydda kläder där passformen är av underordnad betydelse, tröja med jeans är vanlig hos de något yngre.
    Med tanke på det antal bussar från landsorten som väller in till operan så tycks den ”feodala dinosaurien” generera mer än ett lokalt intresse förbehållet Östermalmsöverklassen.
    Dinosaurien producerar dessutom ett antal turnéföreställningar vilka framförs runt om i Sverige.

    Sen undrar man, trots alla pengar, ska vi inte ha råd med en enda nationalscen i Sverige, ett 116 år gammalt gemensamt kulturarv att förvalta, vår nuvarande Kungliga Opera?
    En scen som har skapat många världsstjärnor inom operavärlden, Wagnersopraner som Birgit Nilsson etc.

    Men visst låt oss riva hela skiten, dumpa det i Strömmen, och låt Bert Karlsson uppföra ett Folket Park där halvdruckna personer raglar runt och barnfamiljer kliver över vodkaspyorna och det visas Åsa-Nisse filmer dygnet om…….

    Vidare relateras till en äldre Dan Persson artikel där Persson bl.a. kallar Wagner för ”nazistkatalysator”. Enfaldigt, hela denna artikel har en nivå som får Aftonbladets ledarsida att framstå som en intellektuell höjdpunkt.
    Och i den mån sakfakta inte är helt av underordnad betydelse så ligger de facto inte Kungliga Operan på Östermalm utan vid Gustav Adolfs torg …..

    • elfyma+ skriver:

      Dag# Nej riv inte det vackra operahuset-det vore ju kapitalförstöring.
      Bygg om det till en flyktingförläggning i stället.
      Nysvenskarna kommer säkert att uppskatta prakten och ståten i de anrika lokalerna. De skulle känna sig välkomnade till etablissemangets finrum, vilket vore på tiden.
      Och etablissemanget skulle må väl av denna kulturberikning.
      Eller hur ?

      • Dag skriver:

        Sorry,
        Poletten trillade inte…
        Etablissemanget på operan är inte ett etablissemang utan ett folkskikt UTAN makt. Svensöner som älskar sin opera och som inte uppfattar sig som någon form av finrumselit.
        Trist att opera skall uppfattas så felaktigt av i övrigt vettiga människor….

        Vill du kulturberika etablissemanget så är filmpremiärer ett bättre val, skrål, skrän och hot i salongen skulle förhoppningsvis öppna ögonen på en del i kändisvärlden.
        .
        Som gammal Stones och Who dyrkare rekommenderar jag ett besök på operan. Gärna Wagner, då är det grymt tryck på slagverken i det förstärkta orkesterdiket……….

  4. ericr45 skriver:

    ”Ge folket bröd och skådespel, så håller de sig lugna..”
    Skådespel, idrott eller nåt annat fungerar ju.
    Så länge staten betalar..
    I min stad har man för noblessen bygget ett stort dyrt kulturhus.
    Fult, illa ”utsmyckat”, halvfungerande, inga P-platser (naturligtvis, det är ju för det fina folket som bor i närheten ..)

  5. Bengt Lundström skriver:

    Jasså, går operan drygt 300 miljoner back per år? Varför bildar man inte ett privatbolag av eländet, fritt från statliga subventioner? Finns det inga riskkapitalister att tillgå för ändamålet?

    • elfyma+ skriver:

      Riskkapitalisterna är som bankerna.
      De är bara intresserade av vinster, inte av förluster.
      Förlusterna får du och jag ta hand om -via skattsedeln.

  6. HH skriver:

    Nej, nu får ni vara snälla! Visserligen rann några roliga historier upp i minnet, men nej. Opera, artister, musiker är i sin helhet någonting så professionellt och kunnigt att ni får leta någon annanstans i musikväg. För den skulle har jag inget emot Ulla Billquist. Jag är så gammal att jag som liten hörde och såg henne live. Vilken utstrålning! Vilken röst!

    Historierna? En liten pojke får frågan vad han vet om opera. ”Tjocka tanter som skriker/Fat ladys that shrieks”. Och Woody Allens : ”När jag hör Wagner får jag en obetvinglig lust att invadera Polen!”

    Om mordet på Gustaf III finns i minnet borde ni se Verdis version av händelsen. Något starkare som lyfter historien finns helt enkelt inte!

    Vi har fantastiska operasångare i Sverige och anledningen till att de låter så bra på andra språk lär vara det svenska språkets uppbyggnad med många vokaler. Det sista sagt av en holländsk kördirigent.

    Men jag har verkligen ingenting emot Snoddas… Mitt spektrum är brett.

    • elfyma+ skriver:

      Smaken är delad som baken.
      Men varför ska överklassens finkultur vara skattefinansierad ?
      De om några har väl råd att betala ur egen ficka ?
      Det finns många artister/sångare som kan sjunga vackert trots att de inte är avlönade av skattebetalarna.

  7. HH skriver:

    Elfyma, det skulle aldrig gå ihop! Vill vi tillhöra en europeisk kultur måste vi låta opera vara skattefinansierad. Våra museer är ju finansierade så – vår historia, du vet, som förnekas och nu ska säljas ut. Kanske man skulle kedja fast sig vid Rökstenen…

    En god sak måste sägas till Sverige radios försvar – den sk Grammofontimmen, som jag och många i min ålder växte upp med. Det fanns bara en kanal, men man hade den goda smaken att varva klassiskt med lättare saker. Omärkligt kom i varje fall jag in på klassisk musik.

    Och under den tid jag utbildade mig i Sthlm kunde jag få till mkt billigt pris en plats på Konserthuset vid Hötorget och höra alla världens fenomenala artister.

    • elfyma+ skriver:

      Opera är absolut inte svensk kultur som måste bevaras till varje pris. Om Italien, Österrike och Tyskland vill bevara sin inhemska operakultur så är det upp till dem.
      Varför kan inte finkulturen privatiseras i stället för välfärden ?
      Det är värre när skolor och äldreomsorg läggs ner/missköts än om någon aria inte blir sjungen.

      • HH skriver:

        Ja, visst kan man säga så, Elfyma. Men glöm inte Peterson-Berger (-arger som någon kallade honom när han recenserade musik) och hans Arnljot som bygger på fornsvenska drömmar. Spelas utomhus. Svensk opera alltså.

        Visst kan vi strunta i annan operamusik – kanske litet orientalisk flöjt och tamtam-trummor skulle förljuva tillvaron istället? Ursäkta min tråkning, men tamejf-n anser jag mig vara europé!

        Glöm inte Karl Martell som hindrade en arabisk framryckning 732 e Kr i Poitiers! Annars hade både ni alla och jag legat på knä med ändan i vädret och i en viss riktning

  8. […] Relaterat: Operahus för bortskämda som vill ha ännu mer […]

Lämna ett svar till elfyma+ Avbryt svar