Elbilar inte bättre för miljön än fossildrivna ?

Miljötalibanerna i Sverige vill fasa ut/tvinga bort fossildrivna fordon från våra vägar och gator -kosta vad det kosta vill.

Det senaste förslaget är att staffbeskatta fossildrivna bilar och subventionera eldrivna bilar med femsiffriga belopp.  Läs mer.

Tidigare skulle vi ”rädda världen” genom att köra etanoldrivna bilar.
Sedan skulle bilarna drivas med biogas när det visade sig att framställningen av etanol orsakade storskalig skövling av naturen.

Och när inte heller biogasen kunde ”rädda världen” så är det elbilar som nu ska påtvingas oss.

Men inte heller elbilar är så mycket bättre för miljön än moderna fossildrivna bilar med hög avgasrening, om man tar hänsyn till tillverkningen.

Det framgår av en undersökning som Svenska miljöinstitutet (IVL) genomfört av litiumjonbatteriers klimatpåverkan sett ur ett livscykelperspektiv, på uppdrag av Trafikverket och Energimyndigheten, rapporterar Ny Teknik.

Enligt rapporten leder batteritillverkningen till stora utsläpp.
För varje kilowattimme (kWh) lagringskapacitet i batteriet skapas utsläpp om 150-200 kilo koldioxidekvivalenter i fabriken.

Två vanliga elbilar på marknaden, Nissan Leaf och Tesla Model S, har batterier på cirka 30 kWh respektive 100 kWh.

Redan när man köper bilen har alltså utsläpp skett motsvarande cirka 5,3 ton respektive 17,5 ton, för batterier av dessa storlekar. (Läs mer)

Det motsvarar ca 49 000km körning med en ny VW Golf med 110hk bensinmotor, jämfört med en Nissan Leaf med små batterier. Eller ca 162 000 km, jmf med en Tesla S med större batterier.

Så om jag köper en ny 110hästars VW Golf så kan jag köra i 20 år (800mil/år) innan den släppt ut lika mycket koldioxid som tillverkningen av batterierna till en Tesla S. Ändå ska jag straffbeskattas och Tesla-ägaren subeventioneras med skattemedel.

Exemplet visar att storsatsningar på elbilar och gigantiska batterifabriker inte ”räddar världen” på det sätt som miljötalibanerna i regeringen tror.

Dagens fossildrivna motorer är numera så effektiva att spillvärmen (förlusterna) inte ens kan hålla värmen i bilen. Många sätter in Eberspächer eller elektriska PTC-element för att slippa huttra i vinterkylan. Men då kan batteriet laddas ur så att bilen inte startar – något som drabbade många ägare till 50-60talets luftkylda folkor som inte heller kunde hålla värmen utan tillsatsvärmare.

/Elfyma+

1 Responses to Elbilar inte bättre för miljön än fossildrivna ?

  1. Blodsven skriver:

    Tvinga bort miljömupparna vore det absolut billigaste och bästa för miljön…

Lämna en kommentar