‘Följetongen’ Fredrik Jönsson

Det jag skrev den 30 november blev tydligen verklighet, andra bloggare åker tydligen dit. Men var finns den verkliga källan till detta rykte som Fredrik Jönsson nu lever högt på och varför är det just SD-politiker som drabbas av stämningarna? Det känns bara mer och mer obegripligt!

Det verkar handla om ett politiskt spel, inte om att upprätta någon heder som kan ha kommit till skada av ‘förtalet’:

”Det känns som om det mer handlar om ett förakt för SD:s politik än en personlig kränkning, för då borde alla bloggar som skrivit om denna nyhet också åka dit? Eller, hur ska man se på saken?

Ett inlägg från Carina och Stefans SD-blogg visar vad det hela egentligen handlade om:

”Vill på detta sätt be Carina o Stefan om förlåtelse för den skada jag åsamkat dem. När jag, Hjälpredan publicerade inlägget om kommunisten Fredrik Jönsson, kunde jag aldrig tro att det skulle leda till något åtal. Flera bloggar runt om i landet hade publicerat ett inlägg om Kommunisten Fredrik Jönnson, så jag kopierade ett inlägg rakt av från en annan blogg och publicerade detta.”

Klicka och läs hela inlägget: Förlåt Carina och Stefan

Kommunist i Landskrona ‘förtalad’ av SD, Varjager

Det verkar som detta har spårat ur totalt. Jag har tittat en del på Dragans blogg och på Marcus Wiechel’s och Carina och Stefans blogg, men vari förtalet skulle ligga det förstår jag inte. Och denna nya stämning är obegriplig. Är det för att de vägrat att lyda Fredrik Jönssons krav att ta bort ett blogginlägg, eller är det ett domslut på det och de vägrar att lyda domstolen?

Det verkar som lagstiftningen runt förtal är enormt luddig då denna person kan nå sådan framgång med sina stämningar. Jag gör några klipp från dessa bloggar, och från tidningen Journalisten och Sydsvenskan idag så ni själva kan fundera över vad som händer.

Jag förstår faktiskt inte mycket av det och ärligt sagt så förstår jag heller inte domstolen som tar upp detta alls.

”Sverigedemokraterna Carina Herrstedt och Stefan Olsson stäms för tredje gången för förtal i Lunds tingsrätt.”

”Efter den domen uppger Fredrik Jönsson att han fått motta flera hot från extremhögern och att han återigen förtalats av de två SD-politikerna.”

SD-politiker stäms för tredje gången för förtal, Journalisten

I dagens Sydsvenskan breder den SD-föraktande Niklas Orrenius ut sig i en artikel som borde stå som ledare inte som en nyhetsartikel i en tidning med självaktning. Men Sydsvenskan kallas inte för inte, Asylsvenskan, och dagens artikel bekräftar bara deras inriktning.

Kanske Niklas Orrenius får lite påökt till jul, månne?

(Mångfaldsarbetet ska ge klirr i kassan, Varjager)

Klipp från artikeln:

”En sådan landsförrädare har inget existensberättigande i en demokrati”. Sverigedemokraterna i Landskrona fortsätter att publicera hätska kommentarer om en politisk motståndare på sin blogg.”

När ska SD:s partiledning agera mot Herrstedt och Olsson? undrar Fredrik Jönsson.

Sannolikt aldrig.

SD:s partiledning tycker genuint illa om Fredrik Jönsson, som deltagit i många högljudda demonstrationer mot SD. Partisekreteraren Björn Söder har beskrivit honom som ”våldskommunist”. Fredrik Jönsson har till Sydsvenskan medgett att han ”har förståelse för att man tar till våld mot SD” även om han personligen ”inte gillar det”.

SD:s presschef Mattias Karlsson säger att förtalsdomarna mot Herrstedt och Olsson ”inte är bra”, men att de inte hotar deras ställning i partiet.”

SD: förtalsdomar påverkar inte, Sydsvenskan

Från Dragans SD-blogg, klicka och läs länkarna nedan där han delger sina synpunkter:

”Att det sen är vidrigt och rättshaveri det denna kommunist sysslar med tycks inte bekomma kommunisten och dess ombud. Det mest sorgliga i detta är att det svenska rättsväsendet tillåter detta rättshaveri. Svenska rättsväsendet dömer folk baserat på deras politiska tillhörighet. Man skapar en osäkerhet i det svenska rättsväsendet. Man gör så att vanligt folk tappar förtroendet för rättsväsendet.”

Kommunist har funnit säker inkomst..

Nu myser Helsingborgs dagblad…

Jag är bered att starta en fond..

Sökes juridiskt ombud..

Klipp från ett blogginlägg på den likaledes utsatta Marcus Wiechel’s Blogg:

”Jag trodde givetvis att det var ett skämt, men fick i söndags reda på att det verkligen var sant, Fredrik Jönsson hade anmält mig för förtal (då började jag på riktigt skratta). Det är givetvis inte första gången Fredrik Jönsson anmäler en Sverigedemokrat för skitsaker, men jag tror nog ändå att han denna gång har slagit rekord.

Fredrik påstår att jag i mitt gamla blogginlägg säger:

1) att Fredrik har deltagit i en våldsam attack

2) att Fredrik har ljugit offentligt

3) att Fredrik har uttalat sin glädje över att en meningsmotståndare utsatts för våld”

Klicka och läs hela inlägget:

Fredrik Jönsson anmäler mig för förtal, Markus Wiechel’s Blogg

Carina Herrstedt

Carina och Stefans SD-blogg reder i stämningen som Sydsvenskan och Journalisten skriver om idag:

”Till alla journalister och bloggläsare så vill jag bara göra Er uppmärksamma att det sedan ca 2 månader tillbaka är Stefan som ensam sköter denna bloggen, vilket också framgår tydligt på sidan. Trots det så är det inte alla som uppmärksammat det och likväl kontaktar mig med synpunkter och frågor angående bloggens innehåll. Senast i raden utav alla konstigheter är att jag nu helt plötsligt, minst 2 månader efter mitt ”avhopp” från bloggen, står som anmäld på en stämningsansökan från ingen mindre än Fredrik Jönsson. Jag blev just uppringd utav en opåläst reporter från en känd tidning som sa att det lämnats in en stämningsansökan med mitt namn på. Stämningsansökan har säkerligen mer än ett syfte varav ett utav dem med all säkerhet är att förstöra min politiska ”karriär”.”

Klicka och läs hela inlägget:
Ännu en stämningansökan inkommen, Carina och Stefans SD-blogg
.
Tidigare inlägg från deras blogg:

Vi har fått mail från hjälpredan där han har önskemål om att vi ska öppna ett konto, som ska gå till att betala vårt skadestånd på 7 153 kr för förtal till vänsterextreme Fredrik Jönsson.

Hjälpredan vill på detta sätt rättfärdiga den uppkomna situation han försatt oss i, eftersom han publicerade inlägget som fick oss fällda för förtal. Hjälpredan har ingen möjlighet att betala skadeståndet själv på grund av olika orsaker.

Kontonumret till skadeståndet är: swedbank 8214-9,754 434 715-1

Det är vårt nyöppnade konto, alltså kontot går inte till Fredrik Jönsson.
Hjälpredan tackar på förhand till alla som eventuellt hjälper till

Hjälpredan vill hjälpa oss, Carina och Stefans SD-blogg

Jag undrar vem det egentligen som i grund och botten slösar med rättsystemet:

”Med tanke på att hovrätten redan 2008 har bedömt ett överklagande från advokat Per Öst, där denne diskuterar huruvida Fredrik Jönsson är en offentlig person, och avslagit begäran därom, vore det självfallet uppskattat av käranden om ni lät bli att ödsla hovrättens tid genom att förmå den företa en likartad bedömning.

Å kärandens vägnar får jag härmed hemställa att ni på konto i Swedbank,”

(….)

”Jag hemställer även att ni omgående avlägsnar den förtalande uppgiften från er webblogg.

(Den uppgiften kommer att ligga kvar, då det enligt vår mening inte är förtal.)”

Mailet från vänsterextreme Fredrik Jönssons ombud, Carina och Stefans SD-blogg

Saxat från ännu ett blogginlägg hos Carina och Stefan:

”Fredrik Jönsson har nu stämt ytterliggare en sverigedemokrat denna gång är det Markus Wiechel ordförande för SD Norrköping som riskerar att få försörja Fredrik Jönsson med 5 000 kr. Fredrik Jönssons ombud, Oskar Augustsson Örebro, kräver även vår partikamrat Dragan Klaric på 5 000 kr, annars går han till domstol.
Dragan Klaric säger:

Jag tycker att det kommunisten och dennes ombud sysslar med är lagvidrigt och att göra det till en hetsjakt på politiska motståndare bara för att smutskasta de politiska motståndarna är så lågt att jag inte finner ord för det.”

Fredrik Jönsson stämmer ytterligare en Sverigedemokrat,Carina och Stefans SD-blogg

Hur fungerar förtalsjuridiken egentligen och har man som jurist rätt att försöka påverka de stämda genom liknande resonemang?

Jag tycker det verkar vara maffiabeteende att kräva in pengar för skadestånd för att ärendet inte ska gå till domstol. Var är rättssäkerheten i Sverige?

Mvh/:)Smileth

1 Responses to ‘Följetongen’ Fredrik Jönsson

  1. elfyma+ skriver:

    Det påstås i vissa vänsterbloggar att SD/Carina/Stefan har förtalat en handikappad (Jönsson).
    Men den ”handikappade” Fredrik Jönsson ser inte ut att vara rörelsehindrad på de filmer som visats från de ”aktiviteter” han deltagit i.
    Eller är han förståndshandikappad ?

Lämna en kommentar