Draknästet bra för Sverige !

Uppdatering 25/3-10

Allt är inte politiskt korrekt och förutsägbart på SVT även om man kan tro det.
Draknästet är ett välkommet avbrott i public serviceföretagens påträngande marknadsföring av författare, skådespelare och artister som på bästa sändningstid får promota (göra reklam för) för sina alster.
I Draknästet får svenska entreprenörer för första gången chansen att visa upp sig och sina affärsideér för potensiella finansiärer och partners.
Programformen skapades i Japan redan i mitten av 00-talet och nådde inte Sverige förrän 2009 då en svensk version visades första gången. Om det hade varit en ny TV-såpa, eller något nytt sätt att slabba med mat så hade programkonceptet givetvis anammats betydligt snabbare av kultursnobbarna på SVT. Men bättre sent än aldrig.

Varför visa upp sina bästa ideér offentligt ?
Man kan ha olika uppfattningar om programformen. Kritikerna menar att ingen är väl så dum att han/hon avslöjar sina bästa affärsideér i TV, innan produkterna/tjänsterna lanserats på marknaden. Försprånget på marknaden kan ju vara skillnaden mellan framgång och fiasko. Erfarenheten visar också att patent- och mönsterskydd ofta är bortkastade pengar om innovatören inte har råd att försvara sin rätt i domstol. Om det handlar om verkligt briljanta affärsideér/produkter så är det djungelns lag som gäller (störst vinner). Läs om Håkan Lans så förstår ni vad som gäller.

Jag kan därför se en poäng i att offentligt liera sig med erfarna aktörer med ekonomiska muskler. Dessa aktörer kan förutom kapital tillföra värdefull kompetens och kontakter. De kan också fungera som ”hajpulver” mot oseriösa konkurrenter.

Bli inspirerad – eller avskräckt
Ser också en poäng i att visa upp både förnuftiga och rent stupida affärsideér i Draknästet. Förutom underhållningsvärdet så är det lärorikt och inspirerande.  Många framgångsrika affärsideér ( t ex IKEA) grundas faktiskt på tidigare misslyckanden. Den framgångsrike entreprenören lär sig av sina misstag och kommer igen, andra blir knäckta för livet.

Jag hoppas att Draknästet kan inspirera många till entreprenörskap, inte minst ungdomar.
De som inte passar som entreprenörer blir förhoppningsvis avskräckta i tid och inser sina begränsningar.

Draknästet visas varje onsdag kl. 20 på SVT2 och på SVT-Play med start 17/3.

Programledaren Ebba Blitz är riktigt bra. Hon har studerat ekonomi och entreprenörskap bl.a i Silicon Valley. Och det syns att hon gillar sitt jobb.
De fem Drakarna/Riskkapitalisterna imponerar också. Frågorna tyder på att de har insikter inom många områden. De två nya drakarna har gett programmet ett lyft.

//Elfyma+

2 Responses to Draknästet bra för Sverige !

  1. A-mannen skriver:

    Man är aldrig för gammal för att starta eller ta över ett företag. Är inne på mitt tredje nu, ett vid sidan av projekt. Har inte blivit rik än men roligt har jag haft och har. 35 år till minst. Största problemet är vilket aldrig framkommer är att de etablerade företagen röker ut dig med prissänkningar just där du är, tragiskt men sant.

  2. […] som dominerar och bestämmer programutbudet. De har nu fått igenom sitt krav på att lägga ner Draknästet -det enda programmet som handlade om innovationer och entreprenörer (Läs mer). ”Det finns […]

Lämna en kommentar