I Nyköping lade man ner fyra skolor och byggde en jätteskola som skulle bli en smältdegel för elever med mycket skiftande motivation och förutsättningar för att tillgodogöra sig utbildningen.
Nyanlända analfabeter skulle blandas med infödda elever.
Tanken var väl att de svenska barnen skulle utnyttjas som hjälplärare för svagare elever. Alla blir lika dåliga i jämlikhetens namn.
I Linköping vill man nu göra som Nyköping och bygger en jätteskola för 1800 elever. Men den så kallade Nyköpingsmodellen har hittills betytt lägre betyg, ökad personalomsättning och nedsatt kompetens bland lärare.
SVT har gått igenom Skolverkets betygsstatistik på ett stort antal mätpunkter, och Nyköpings högstadium når inte över rikssnittet på en enda – även om man på vissa punkter räknar bort de nyinvandrade eleverna.
– Det beror på att skolan socioekonomiskt ligger under rikssnittet, säger Kent Pettersson (S) ordförande i barn och ungdomsnämnden i Nyköping.
Ett fåtal resultat har blivit bättre jämfört med för tre år sedan då Nyköpingsmodellen inte fanns, men på många punkter har det blivit sämre. (SVT) Hela inslaget på SVT-Play).
Oppositionen, som stödde detta ”integrationsprojekt”, har nu fått kalla fötter när verkligheten kom ifatt dem.
/Elfyma+
Endast en idiot gör samma misstag igen och förväntar sig ett annat resultat. Sozzepolitik i ett nötskal…
Tyvärr även Allianspolitik.