”Otrogna” patienter utnyttjades, är det en dubbel mening i artikeln?

14 november, 2011

GP har den sista tiden belyst korruptionen inom vårdcentralerna i Göteborg. Fusk och överdebitering är standar. Är det detta slags företagande Maud hyllade så mycket?

”GP har specialgranskat Vårdcentralen Stampen som systematiskt utnyttjat ”otrogna” patienter, alltså sådana som är listade på en annan vårdcentral.

– Jag kunde sitta med tidbokningen och ha fem lediga tider på dagen. Men ringde en olistad patient fick jag absolut inte låta dem komma dagtid. Alla olistade skulle ha kvällstider, berättar en sköterska.

Efter klockan 17 bytte nämligen vårdcentralen namn till Stampenakuten och taxan för olistade patienters läkarbesök fördubblades från 500 till 1 000 kronor. På sommaren tillkom ytterligare 500 kronor per besök, dag som kväll. De här pengarna har regionen sedan dragit av från de vårdcentraler där patienterna varit listade. Även patienternas egna plånböcker har blivit lidande.

Patientavgiften för läkarbesök på den vårdcentral där man är listad är 100 kronor. Besöker man läkare på en annan vårdcentral kostar det 200 kronor på dagen och 300 kronor på kvällar eller helger. Enbart i augusti i år drog Vårdcentralen Stampen in drygt 300 000 kronor och Stampenakuten mer än 600 000 kronor på olistade patienter – tre fjärdedelar av de samlade intäkterna.”

Länk till Stampen.

”Enligt tidigare anställda är det dock ingen tvekan om att det är Mehran Monemi som styrt och fattat alla viktiga beslut. När GP kontaktar den tidigare delägaren svarar denne kort:

– Jag vill inte uttala mig, jag har inget att säga.”

Denna man har ytterligare ställen som han drar in skattemedel på. Heden.

Vi betalar för fuskande människor som tar extra betalt av ”otrogna”, är det inte en dubbelmenings å säg.

Varjager


TV4:s Jan Scherman smiter från sitt ansvar

19 augusti, 2011

TV4:s vd Jan Scherman tillhör de politiskt korrektas skara – de godhjärtade.
Men när generositeten (med andras pengar) riskerar att påverka den egna ekonomin är han (i likhet med sina meningsfränder) inte beredd att ta sitt ansvar.
Jan Scherman skriver över sina tillgångar på frun för att komma undan krav från lurade långivare. Det handlar om stora tillgångar-enbart bostadsrätten på Södermalm är värd en förmögenhet. 

Jan Scherman satt i styrelsen för det svenska bolaget Air P TV Development och det italienska dotterbolaget Dahlia TV.
Huvudägare med 42 procent var Investor och Jacob Wallenberg satt själv i styrelsen.

Efter enorma förluster refinansierades bolaget förra hösten med 700 miljoner, men bara efter några månader var pengarna borta och det italienska bolaget begärdes i likvidation.
I mars begärdes det svenska bolaget i likvidation.
Totalt har minst 1,2 miljarder kronor försvunnit i Dahlia TV.

Nu vill fordringsägarna i Italien, bland annat storbanken UniCredit som lånat ut omkring 300 miljoner kronor, ha tillbaka sina pengar.

När Resumé i våras avslöjade tv-kraschen svarade Jan Scherman bland annat på frågan om risken att bli stämd i Italien:
”Att göra dåliga affärer är tråkigt, men inte olagligt”. (Resumé).

Girighet går före fall ?
”Det är tråkigt att skilja sig, men inte olagligt”, sa fru Scherman, och strattade hela vägen till banken, kommenterar LW i DI.

Kommentar:
Man ska inte leva som man lär -om man är politiskt korrekt.
Jan Scherman har kvalificerat sig  till tävlingen Årets Hycklare.
Han får tävla mot den ”godhjärtade” svenska hycklareliten med Bengt Westerberg i spetsen.

//Elfyma+


Är du gammal och svensk? Ja då är det inget brott att låsa in dig på natten.

27 mars, 2011

Tänk sådan skillnad det kan vara……..Gammal och svensk och jobbat hela ditt liv för välståndet i landet. Ja då är det fullt tillåtet att låsa in dig på nätterna. För Sverige har inte råd med vårdare dygnet runt. Men är du ett ”ensam kommande barn” i 20-30 års åldern ja då behöver du vård och omsorg 24 timmar om dygnet. Tänk så konstigt det kan vara. Jobba och gör rätt för dig hela ditt liv och straffas på din ålders höst av dina egna barns generation.

Varjager


Danmark avgör asylfrågor snabbast.

17 november, 2010

Återigen är Danmark ett föredöme.

”Tiden för behandling av ett asylärende har minskat från fem månader till mindre än två månader.
Förklaringen är att personal från flera olika myndigheter arbetar sida vid sida med fallen.
Dansk Flygtningehjälp berömmer den snabba handläggningen.”

Återigen, så visar det att det måste samköras för att få snabba resultat. I Sverige får vi inte samarbeta.
Då får vi ju skicka hem merparten igen.
Varjager


Hur man tjänar pengar på krig i efter hand.

4 mars, 2010

En Bosnisk organisation har lyckats få en massa bidrag för att kartlägga offren för kriget i Bosnien. Det  visade sig vara en en bluff och båg organisation. Men de han få ut 2 miljoner av SIDA. Från SvD.

”Förra våren ingick det statliga biståndsorganet Sida ett tvåårigt avtal med Research and Documentation Center (RDC) i Bosnien-Hercegovina. RDC, som kartlägger offer under kriget på 1990-talet, skulle sammanlagt få fyra miljoner kronor.
– Vi betalade ut två miljoner 2009 och stoppar nu utbetalningen på två miljoner för i år.
Även andra länder som har stött RDC har stoppat sina utbetalningar.
Det var i samband med en revision under hösten i fjol som det uppstod misstankar om bedrägeri, felaktigheter i bokföringen och skattebrott under åren 2008 och 2009. Fyra personer inom RDC har anmälts till åklagare. Organisationens årsbudget ligger på runt 18 miljoner.”

Varjager


Fundera på artikeln

4 mars, 2010

I dagens SvD är det en artikel om en svensk som flugit olagligt i 13 år. Ju mer man läser det så mer framstår det som om det inte är en ”svensk”. Fundera själva på det när ni läser detta.

”När den 41-årige piloten, som är svensk medborgare enligt Lundblad, greps av holländsk polis på tisdagskvällen skulle han precis flyga ett Boeing 737. Planet skulle till den turkiska huvudstaden Ankara med 101 passagerare ombord. Svensken har erkänt för den holländska polisen och ska vara lättad över att bluffen uppdagats.
Den falske piloten arbetar för närvarande för ett turkiskt lågprisbolag, Corendon Airlines, uppger Expressens nätupplaga. Innan dess har han arbetat för flygbolag i Belgien, Storbritannien och Italien. Sannolikt har mannen inte varit verksam i Sverige, säger Lundblad.”

I den svenska artikel står det inget om att han bor dessutom i Italien.

Varjager

”Dutch Aviation Internet site ”luchvaartnieuws.nl”
reports him as being Captain of the flight, with the following additional details;
His license was reportedly issued on june 24th 2006, valid till april 10th 2011.
March 12th 2008 Turkish Aviation Authorities approved him on march 12 2008.”


Bengt Westerberg och prinsessan Christina tjänar stora pengar på Röda Korset.

18 juli, 2009

Tackar för tipset! Saxar från Aftonbladet. Man kan undra vad alla som skänker pengar till Röda Korset tänker på nu?

”Ni minns från min senaste kolumn, att Bengt Westerberg ringde mig och försvarade sitt ordförandearvode i Röda korset om 800 000 kronor. På en blogg förtydligade han att ”jag har inget pensionsavtal och tar inte ut några traktamenten. Jag får inte heller något avgångsvederlag om jag avgår eller blir avsatt.” Arma karl!
Westerberg underströk för mig, att även prinsessan Christina var väl avlönad, när hon var RK-ordförande. Hon uppbar 75 procent av generalsekreterarens lön. Jag trodde honom inte. Men strax kom ett mejl från RK:s informationsavdelning: ”Christina Magnusson fick inget avgångsvederlag från Röda Korset när hon slutade som ordförande 2002. Dock fick hon i egenskap av ordförande arvode under sina sista tre år som ordförande på sammanlagt 1 738 463 kronor.”
Mejlet avslutades med en slogan: ”Hjälpen når fram!”
Uppenbarligen. Men ska hjälpen i första hand nå en avdankad politiker och en priviligierad prinsessa?”

Får han Westerberg 800 000 per år för att vara snyftare och invandrarkramare?

Beskrivning av det gamla Röda Korset.


Vägrade prata med media. Man kan undra om Jan E är så glad åt all media nu?

10 mars, 2009

Samma media som lyfta fram han till makt och penga plats. Har nu börjat granska honom och då faller hans fasad snabbt. Saxar ur SvD.

”Under blåsvädret kring bostadsaffärerna förra veckan valde riksdagsledamot Jan Emanuel Johansson (S) att inte prata med journalister. Han hänvisade i stället till sin blogg. Ett sätt att själv sätta villkoren för frågorna, enligt medieforskare.

Jan Emanuel Johansson svarade till en början på förra veckans kritik med tystnad. Han hänvisade journalister till sin blogg och ställde bara upp i intervjuer för Norrtelje tidning. Så i lördags talade han ut i Expressen. Där berättar han att tystnaden var en mediestrategi från partiets sida, att han fått instruktioner att inte ge några intervjuer.

Men det stämmer inte riktigt enligt riksdagsledamot Mikael Damberg, ordföranden för Johanssons partidistrikt i Stockholm. Han säger att det aldrig handlade om någon medveten strategi.

– Nej, så var det inte. När jag träffade honom första gången i slutet av förra veckan, sa jag att han skulle gå hem och sova och inte ta några intervjuer. Det var när det blåste som mest och han såg väldigt trött och sliten ut.”