Engelskan har en term för det: woke capitalism. På svenska blir det ungefär PK-kapitalism.

Företag försöker vinna kunder inte genom att erbjuda den mest prisvärda produkten, utan genom att förmedla att varumärket står för de mest moderna, progressiva värderingarna.

Främst bland dessa värderingar står klimatfrågan och feminismen. Listan kan göras lång över företag vars marknadsföring surfar på de vågorna. Gillette insinuerade förra året att män i allmänhet bär ett ansvar för förekomsten av mobbning och sexism. Åhléns tog för några år sedan initiativet att ”bryta klädmaktsordningen” (nej, den finns inte). I samma veva lanserade Coop en reklamfilm som uppmanade kunder att göra slut med kött. SAS väckte å sin sida uppmärksamhet tidigare i år med en film vars centrala budskap var att det inte finns någon skandinavisk kultur.

Andra företag gör som Hemköp och satsar på pekpinnar. Max Hamburgare har satt upp målet att varannan hamburgare som säljs 2022 ska vara ”grön”, och tobaksföretaget Philip Morris säger sig vilja göra Sverige till världens första rökfria land. Men det är aldrig tal om att sluta sälja kött eller cigaretter.

Det är en fråga om normalisering. Om till och med mataffären på hörnet försöker styra över din livsstil, kommer du till slut knappt att höja på ögonbrynen när staten gör detsamma. Skillnaden är att du inte kan välja bort staten. Däremot står det oss fritt fram att välja bort Hemköp – och det är just vad vi borde göra.

I en intervju i SvD får Hemköps vd Simone Margulies frågan varför Hemköp inte bara slutar att sälja rött kött, om köttätande nu är en så ”icke-god” handling. Hon svarar att Hemköp då skulle riskera att förlora sina kunder.

Jag har lovat själv att aldrig handla på dessa företag mer. Kommer aldrig mer att flyga med SAS.

Varjager

4 Responses to Engelskan har en term för det: woke capitalism. På svenska blir det ungefär PK-kapitalism.

  1. euroM skriver:

    ……oftast är det faktiskt inte företagets egen önskan om hur reklamen slutliga förpackning ser ut utan det är reklamföretaget/branschens egen modifiering av budskapet som når kunden som tyvärr präglas av ren antivit kulturmarxism samt propagering av FNs marxistiska agenda ”Sustainabel Development” vilket inte är annat är UN-agenda 21/30 helt enkelt…
    H&M + en del andra i klädbranschen hade osedvanligt många migrantmodeller i sina kataloger online där en vit modell faktiskt var-är sällsynt….en viss förbättring har skett hos H&M antagligen efter kritik troligen……och slutligen bör sägas att reklamföretagen ägs oftast tyvärr av samma antivita folk som äger MSMedierna då reklamen är en maktfaktor liksom övrig MSMdedier är och ett ypperligt sätt alltså att påverka omgivningen.

    Bild:PKismen=cultural marxism,klicka bild för ev förstora den

  2. Anders Nilsson skriver:

    Lite drygt 20% av Sveriges befolkning ser dessa budskap som något positivt. Förtagen hoppas naturligtvis att övriga svenskar inte ska bry sig men hur är det med det?

  3. drhallonhatt skriver:

    Typ borde inte den här reklamen visas nere i Afrika istället för i Sverige?? https://www.youtube.com/watch?v=BMNszmHpT8o

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

<span>%d</span> bloggare gillar detta: