Handlar vi mer i affärer som spelar hemsk musik ?

Marknadsförare, och de som lever på att sälja ljudtapeter till butiker och restauranger inbillar sig att det obestämbara ylandet i högtalarna får oss att köpa mer.

Där tar de miste. Eller så vill de skrämma bort sina bästa kunder ?
Även Clas Ohlsson och Jula utsätter sina kunder för enerverande ljudtapeter.
Systembolaget är fortfarande en fredad zon, men de är snart ensamma om det.

Bildresultat för hörselskydd

Allt fler butiker spelar musik för att påverka kundens beteende.

För tio år sedan kallades toner som gnolade diskret i bakgrunden för hissmusik (muzak).
Den tiden är förbi. I dag byggs särskilda musikmiljöer för kedjor och varuhus av specialister.

Men Ljudombudsmannen Lars Bergh varnar för butiksmusiken.

– Vi måste reducera ljud omkring oss för att inte bli stressade, gå in i väggen eller få hjärtinfarkt, säger Lars Bergh.

– Ljuden behöver inte vara höga för att ge stressande adrenalinkickar och påverka oss omedvetet. Det finns inget sådant som trevlig butiksmusik. Den är utstuderad, och påverkar. Ett snäpp till och det blir en miljöfråga. (VLT).

Relaterat:
Kunder undviker butiker med musik.

/Elfyma+

One Response to Handlar vi mer i affärer som spelar hemsk musik ?

  1. hllviken skriver:

    Jag handlar hellre i en tyst butik än i en skvalande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: