Ankarbarn vill inte bli svenska medborgare

För den som kommit till Sverige och sökt asyl som ”ensamkommande barn” går det inte att få återförenas med sin familj (i Sverige) efter det att man fått svenskt medborgarskap.

Lagen är skriven så att bara en utländsk medborgare får vara anknytningspersonen i Sverige.

Det betyder att det svenska medborgarskapet omöjliggör familjeåterföreningen för ensamkommande barn. (Sveriges Statsradio).

Inget hindrar dock att familjen återförenas i hemlandet, vilket statsradion ”glömmer” att nämna. Dessa unga män är varken barn eller saknar anhöriga i hemlandet.

Det ”ensamkommande barnet” Ahmed el Abbasi säger i radioinslaget:

”Jag har kommit till Sverige för att bo med min familj och ha en bra framtid här. Men jag visste inte att svenskt medborgarskap kan göra så.
Om jag visste det skulle jag aldrig ansökt om det, säger han.”

Ahmed el Abbasi och Johanna Jönsson

Flyktingadvokater och Centerpartiets migrationspolitiska talesperson Johanna Jönsson, kräver nu lagändringar för att påskynda flyttningarna till Sverige.

Relaterat: Ensamkommande barn vill få hit fru och barn

/Elfyma+

Kommentera

