Varning ! IT-bedragare ringer upp äldre

Jag har nu kommit upp i en ålder då jag anses vara ett lättlurat byte för allsköns tjuvar och bedragare. 

Just nu är det några från ”Microsoft” som vill avhjälpa påstådda fel på min dator. De behöver därför mina inloggningsuppgifter mm för att kunna avhjälpa ”felet”.

Bildresultat för IT-bedragare

Det handlar givetvis om IT-skojare som vill kapa datorn för elaka syften.
Skulle inte tro att Microsoft ringer runt till folk för att kostnadsfritt avhjälpa fel i gamla programvaror.

Samtalen ser ut att komma från vanliga svenskar boende i Sverige för att locka folk att svara i telefon.
En av dessa ”svenskar” är ”Anette Andersson” boende på Södermalm i Stockholm, som registrerat sig för hela 6 telefonabonnemang. Men när ”Anette” ringer så låter hon som en karl som talar nån sorts engelska.

Och om man blockerar ett nummer så ringer ”hon” senare upp från ett annat.
Och om man ringer ”henne” så tutar det upptaget i alla ”hennes” telefoner.
”Anette” måste ha en enastående simultankapacitet. Inte ens min snacksaliga fru skulle klara av att tala i 6 telefoner samtidigt.

Om ”Anette” ställt upp som ”målvakt” åt bedragarna så ska hon plikta för det.

Relaterat: Polisen varnar för Microsoft-bedragare

/Elfyma+

En kommentar till Varning ! IT-bedragare ringer upp äldre

  1. Skruven skriver:

    Blev uppringd av en sådan ”mikrosoftare” och spelade med en stund. Till slut så frågade han vilket operativsystem jag använde eftersom jag svarade ”finns inte” på i princip alla frågor. Mitt svar blev FreeBSD. då kastade han på luren. Samt att jag fick ett mycket gott skratt.

Kommentera

