Värnplikt återinförs- vem ska offras ?

Försvarsmakten har inte lyckats locka tillräckligt många frivilliga.
För dåliga villkor ? Eller saknas motivationen ?
Svenskar kanske inte vill offra sina liv i Afghanistan eller Mali ?

Värnplikten ska därför återinföras, men bara för vissa. (Läs mer)
Makthavarnas egna söner och döttrar slipper givetvis tvångsinkallas.
Deras karriärer och liv är ju så mycket viktigare än våra barns.

/Elfyma+

5 kommentarer till Värnplikt återinförs- vem ska offras ?

  1. MartinA skriver:

    Litet konstigt perspektiv. Sverige går mot sönderfall. Den som då utgör militären kommer avgöra framtiden.

  2. Pica pica skriver:

    På en av mina tidigare arbetsplatser startades en pistolskytteklubb och inbjudan skickades ut till de anställda. Jag var intresserad och gick dit. Vår skytteledare var strikt (tack och lov) och militär.

    Vi hade inte så många utomeuropeiska invandrare då men de var överrepresenterade i skytteklubben – stort intresse. Tyvärr ansåg de sig inte behöva lystra till ledaren utan ville leka ”vilda västern” och skjuta när och hur de själva ansåg. De åkte ut ur klubben – det var förenat med livsfara att ha dem där….

  3. Karin Svensson skriver:

    Värnplikten kommer att göra nytta bland alla dessa lata dataspelande ynglingar som tror att livet är en lek.
    Jag har sett alltför många under mina 23 år i skolan, sista
    tre åren i en gymnasieklass… Hua mig vad de är lite med
    i livet, ingen allmänbildning, sociala kompetensen är helt
    försvunnen. .
    Nä… fram för värnplikt och då helst tvingande. Alla borde
    känna på hur det är att vara vuxen och ta ansvar.
    (jag drog alla över en kam, jag vet)

    • elfyma+ skriver:

      Endast en bråkdel av en årskull ska inkallas enl. förslaget.
      De som blir uttagna tvingas göra värnplikten, medan andra slipper helt.Det är inte rättvist.
      På min tid var det allmän värnplikt. Bara vapenvägrarna och simulanterna slapp undan.

    • fredrik toolanen skriver:

      Kvinnor hbtq personer muslimer och andra odugliga i ett försvar har förtur till den nya feminiserade organisationen.

Kommentera

