”Vad Sverige idag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan.”

 

Men vi kan välja att vara stolta över våra förfäder. Otaliga svenskar har slitit, älskat, svurit, plågats, njutit och dött i det här landet före oss. De har trampat upp de vägar som nu oftast är breda och bekväma för oss efterlevande att färdas på. De har brutit och plöjt åkrar, svedjat skog, tämjt forsar och grävt kanaler. De har grundat städer, begett sig ut på härnadståg, smittats med pesten, tyngts under kyrkans ok, gjort uppror mot världsliga överheter eller förtryckt sina livegna, slagits i hårt fängsel, troget stått knä vid knä med sina soldatbröder eller schappat fort som tusan. De har varit soldater, jordmödrar, bönder och bondhustrur, skökor och bödlar, löskefolk och herrefolk.”

I Stefan Anderssons visskatt återfinns exempelvis ”Svenska liljor” – som handlar om danske Tordenskjolds anfall mot Älvsborgs fästning 1719, beskrivet ur en namnlös svensk soldats perspektiv under ledning av överstelöjtnant Lilja, som vägrade att ge sig inför den till synes övermäktiga danska styrkan.

I ”Revolution” beskrivs Gustav III:s uppror mot den allt mäktigare adeln i Sverige – en kamp som kostade honom hans liv. En mycket eggande sång om ett sönderslitet Sverige och lojalitet.

”113 officerare” – Överste Hästesko dömdes till döden av Gustav III – för att Hästesko ville mäkla fred med Ryssland och detta var tillsammans med de minskade adelsprivilegierna anledningen till att adelsmannen Anckarström mördade Gustav III.

jag är soldaten, den som du förlitar dig på
den du försåg med gevär och lärde marschera
allt för din skull, allt för din skull
jag är soldaten utan namn, mig kommer ingen minnas
när krutröken lagt sig och solen gått ner
allt för din skull, jag gör allt för din skull
här plockar du inga svenska liljor, här plockar du inga svenska liljor
så länge jag och min kamrat står upprätt kvar uppå Älvsborgs murar
jag är soldaten, den som löd de order som gavs
då horisonten fylldes av fiendens skepp
allt för din skull, jag gör allt för din skull
löjtnant Lilja höll ett tal – han vår oro ville stilla
och gjuta mod i den själ som var redo att slåss
jag gör allt för hans skull, jag gör allt för hans skull
här plockar du inga svenska liljor, här plockar du inga svenska liljor
så länge jag och min kamrat står upprätt kvar uppå Älvsborgs murar
jag är soldaten, den som såg hur vi mottog ett brev
från danskarnas flotta och en stolt amiral
och jag visste så väl vad han ville vårt befäl
jag är soldaten, den som såg hur ett oöppnat brev
blev skickat tillbaks samma väg som det kom
det var ordlösa ord som dansken förstod
här plockar du inga svenska liljor, här plockar du inga svenska liljor
så länge jag och min kamrat står upprätt kvar uppå Älvsborgs murar
hundra kanoner gav eld – vart jag såg var det smärta och blod
våra murar blev grus och vår fana den brann
men jag fortsatte slåss, jag fortsatte slåss
just när allt tycktes slut fick vi hjälp ifrån Hisingens strand.
med en glödande hälsning mot Tordenskiolds skepp
det var Holstein som sköt och hälsningen löd
här plockar du inga svenska liljor, här plockar du inga svenska liljor
så länge jag och min kamrat står upprätt kvar uppå Älvsborgs murar
jag är soldaten, den som du förlitar dig på
den du försåg med gevär och lärde marschera.
Våra förfäder hade inga problem att stå upp för våra Svenska värden. Låt det bli inspiration för vårat folk.
Varjager
Kommentera

