Sverige vid katastrofens rand

Professor Peter Esaiasson:
Politisk legitimitet. Även om den generösa flyktingpolitiken hade stöd av många medborgare var den ett elitprojekt som drevs av det politiska etablissemanget i samförstånd. Nu är vägen framåt att ärligt diskutera det som varit. Hur gick det till när den demokratiska lyhördheten sattes på undantag?.
– Offret är varken Mona Sahlin eller några andra av de maktens kvinnor som än en gång gavs utrymme i förvansknings-TV. Offret är Sverige och svenskarna, inklusive många individer som en gång invandrat till vårt land.
Jag känner mig som främling i mitt eget land. En av många. När Fredrik Reinfeldt uppmanade svenska folket att öppna sina hjärtan hade jag för länge sedan stängt mitt och öppnat ögonen istället. En hoper kringirrande inkompetenta pajasar ska föreställa Sveriges regering. De som ska företräda oss! Mitt främlingskap inför Stefan Löfven är blandat med skam.
– Jag känner – och detta är ingen underdrift – ett stort hat mot de ansvariga. Att ge bort Sveriges välfärd till vad? Otacksamma ekonomiska flyktingar? Till brottslingar? Folk som har “flytt” genom hur många säkra länder som helst för att parasitera på vårt system. Som tjatar om sin jävla primitiva grottreligion? Som ger sig på våra värderingar – på de svagare i samhället, våra barn och kvinnor. Varför ställer Sverige inte KRAV på de som kommer? Varför är ett medborgarskap inte värt något?
Mina föräldrar är vansinniga över vad som pågår i Sverige. De kämpade som galningar, de var tacksamma och de ville bli en del av Sverige som möjliggjorde mig och mina syskon. Mina föräldrar fick se oss – i Sverige – bli högutbildade, få jobb och möjligheter som är få förunnat.
Och sedan förändrades allting. Sverige började krackelera, förfalla.
Nu har jag alltså tagit min familj med mig till ett annat land. Jag har flytt ännu en gång. Som mina föräldrar en gång gjort. Vi gör det för våra barns skull. För att jag – som förälder – ska kunna sova slappt på verandan till vindens sus utan att behöva oroa mig för att de ska komma hem hela och rena. Att min sambo ska kunna ha en kväll ute utan att jag ska behöva vänta på att höra nycklarna i låset för att kunna somna.
Jag är skyldig Sverige en hel del. Men jag ser ingen väg att återgälda allt vad Sverige har gjort för mig. Ingen lyssnar på oss kritiker. Ingen respektabel tidning skriver om – förstår – folks oro utan att tillskriva oss obehagliga egenskaper. Främlingsfientliga, brunskjortor, ointelligenta, outbildade etc.
Fy fan för de som gjort att jag känner så här just nu.
Fy fan för media som underlåtit att granska makten. Som suttit i knäet på politikerna. Ni kommer aldrig få tillbaks medborgarnas förtroende.
Fy fan för politikerna som har drivits av sina ideologier istället för folkets väl och ve. Ert FÖRSTA ansvar är medborgarna och landet. Ni prioriterat andra länders medborgare. Ni borde fan hängas.
Fy fan för alla ni som har sett… som har vetat… som har förstått… men som låtit er tystnad vinna. Eller hejat på skiten i jakt på egen vinning. Förrädare är vad ni är.
Ni som inte kan, inte vill eller har möjlighet att göra som jag. Res er upp. Hitta andra som tycker som ni. Ta kontroll över era liv och er tillvaro. Ingen annan kommer göra det åt er.
Sloga jači nesklad tlači.
/Darko
One Response to Sverige vid katastrofens rand

  1. Luntan skriver:

    Du har så rätt Darko. Den ”ideologi” som styr dem du nämner är deras intresse att berika sig själva med skattefinansierade löner och skattefria förmåner de själva fått bestämma om. Vi kanske snart i den allt djupare anarki vi lever i ”får” uppleva politiska mord?

Kommentera

