Miljösatsningar på riktigt i en levande landsbygd

I valstugorna lovas det guld och gröna skogar åt alla
och allt är gratis om man år tro de politiska partierna.

När jag frågar hur allt ska betalas så ser de ut som fågelholkar i nyllet och hänvisar till sina glättiga pamfletter, istället för att svara.

Miljöpartiet är värst. De har drivit in oss i många huvudlösa etanolbilssatsningar, kostsamma vind– och solkraftsäventyr och järnvägar mellan lappkåtorna fram till förre språkröret Peter Erikssons boning i Piteå.

Det senaste påfundet är att utlova järnvägssatsningar på sträckor i Sörmlands inland med litet eller obefintligt resandeunderlag, trots att man idag inte ens under högtrafik kan fylla en minibuss. Löftet finns i MP:s utdelade valfläskpamfletter (Läs mer).

Mp vill att industrins TGOJ-bana öppnas för persontrafik på sträckan Oxelösund/Nyköping/Flen/Eskilstuna/Västerås.
Centerpartiet hakar på i förhoppningen att tåget även stannar i Vrena där en av partiets toppnamn bor.

Vad MP och C talar tyst om är att satsningen kostar en massa pengar utan att några tidsvinster kan påvisas för resenärerna. Pengar som Landstinget och kommunerna troligen måste ta ur sina egna budgetar.

Trafikverket skriver i sammanfattningen i sin Åtgärdsvalsstudie:
”Efter bland annat spårbyte och kontaktledningsbyte på sträckan blir restiden mellan Nyköping och Eskilstuna ca 82 minuter jämfört med expressbussen som idag tar 81 minuter.

Trafikverket konstaterar att resandeunderlaget är alltför litet och dessutom krympande varför de ur ett samhällsekonomiskt perspektiv prioriterar vägtransporter i stället för upprustning av TGOJ-banan.

Trafikverket konstaterar vidare att merparten av arbetspendlingen från dessa orter går mot Stockholm, inte mellan orterna där TGOJ-banan går.

Arbetspendlingen från orter som Flen minskar när ungdomar och förvärvsarbetande befolkning i stor utsträckning flyttar till större städer som Stockholm.

Andra studier från Västmanland visar att tynande gamla bruksorter som Flen fylls på med asyl- och anhöriginvandrare från fjärran länder som inte arbetspendlar i nämnvärd omfattning.

Flens stolta slogan ”Flen -kommunen där tågen stannar” har blivit en sarkasm, eftersom tågen oftast kör förbi utan att stanna. (Läs mer).

Pengarna för TGOJ-banan (uppåt 400 mkr) skulle göra större nytta om de i stället satsades på att räta ut och bredda väg 53 och 52 så att bil och busstransporter kan göras säkrare och snabbare, vilket vore en välgärning.

Det vore också mer kostnadseffektivt att återinföra några av de historiska stoppen utefter Nyköpingsbanan mot Stockholm,  ex. vis Tystberga och Jönåker. Man behöver då bara rusta upp de gamla perrongerna, sätta upp regnskydd och ev. en biljettautomat. Det blir uppskattningsvis tio gånger billigare (ca 400 kkr) än att få igång persontrafik på TGOJ-bana, enl. MP:s svulstiga vallöfte.

Restiden skulle (till skillnad mot TGOJ-banan) kunna halveras och reskostnaden reduceras tack vare färre byten/färre trafikbolag.
Fler stopp behöver inte nödvändigtvis öka restiden för övriga resenärer eftersom tåget ändå måste stanna för att släppa förbi mötande tåg på den enkelspåriga järnvägen.

Tystberga ligger mitt emellan Nyköping och Vagnhärad
Jönåker ligger mellan Nyköping och Kolmården (Krokek)

Exemplet Tystberga C -Stockholm C:

Idag: Buss till Vagnhärad + Tåg till Stockholm C  (restid 90-100 minuter)

Förslag: Tåg från Tystberga C till Stockholm C (restid ca 50 minuter).

Vill med detta exempel visa att tynande småorter i glesbygden skulle kunna leva upp igen om närheten till storstäder (t ex Stockholm) utnyttjades bättre. Det är givetvis bättre om fler arbetstillfällen etableras på orten så att man slipper pendla, men det ena behöver inte förta det andra, tvärtom. Som det nu är satsas inget på glesbygden utanför kommunernas centralorter. Det är likadant i Västmanland där bara Västerås utvecklas.

Asyl- och anhöriginvandring till glesbygden är inget hållbart alternativ.
Kommunerna ska för att överleva kunna locka fler goda skattebetalare
-inte bara bidragstagare som utplacerats i kommunen.
Skatterna får då inte bli väsentligt högre än i andra kommuner.

Restiden bör inte väsentligt överstiga 1 timme i vardera riktningen och det ska löna sig ekonomiskt att arbetspendla i stället för att flytta till storstadens trängsel.
Bilpendling blir då inget lockande alternativ map kostnader, bilköer och parkeringsproblem.
De tågsmarta brukar utnyttja restiden till att äta medhavd frukost, raka sig, arbeta eller läsa.

Regionens politiker skjuter problemet framför sig och satsar allt på Ostlänken (förbifart Sörmland).
Projektet handlar om en snabbtågsförbindelse mellan Stockholm och Linköping, med ett fåtal (1-3 ?) stopp efter sträckan. Var tågen ska få stanna är ännu inte utklarat.

Miljösatsningar av den här typen är på riktigt
– inte bara något som kostar skjortan.

/Elfyma+

Relaterat om Miljö- Klimat- och Energimyter i Sverige

Annonser

2 Responses to Miljösatsningar på riktigt i en levande landsbygd

  1. R Ericksson skriver:

    Man kan inte sitta på tåg 3 timmar om dagen för att man ska jobba i Stockholm. Stockholm är inte Sverige – Stockholm är Sveriges huvudstad . Det finns inte malm och skog och vattenkraft i Stockholm

  2. […] Relaterat: Miljösatsningar på riktigt i en levande landsbygd […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: