Tiggare och tjuvar – två grenar på samma träd ?

Efter en småstressig utlandsresa som var menat som avkoppling, kändes det skönt att komma hem till Sverige och slippa ständigt vara på sin vakt mot bedragare och tjuvar (läs om Mallorca-resan). Uppdaterat.

Men det var en förhoppning som slog fel. Denna form av kulturberikning finns nu även i min omedelbara närhet ända in på husknuten.

Lokaltidningen skrev att tre ficktjuvar gripits efter att de gästat en livsmedelsbutik och länsat fickorna hos butikens kunder, framförallt åldringar.

Men som tur var fångades tjuvarnas förehavanden av butikens övervakningskamerar och tjuvarna kunde gripas när de i sin fullastade bil var på väg från den idylliska småstaden som inte är så idyllisk längre.


Spanaren, Avledaren, Utföraren och Mottagaren i arbete
(Ej samma personer som i inlägget)

Tjuvar kommer som bekant sällan ensamma varför det finns anledning att vara extra vaksam när okända människor försöker skapa trängsel i och utanför butiker eller ute på gatan.

Och framförallt att aldrig visa var man lägger sin plånbok efter att ha betalat eller tagit ut på bankomaten. Men det är lättare sagt än gjort med lätt sommarklädsel och många spanande ögon som följer en ända från bankomaten till butiken och kanske hela vägen hem.

Jag var med min nyvunna erfarenhet från rufflarnas paradis (Mallorca) på helspänn under helgens besök i min lokala klädbutik, trots att butiken var nästan tom på kunder. Men det skulle inte dröja länge förrän det blev ”trängsel” runt mig.

En känsla av obehag infann sig när utgången blockerades av tre pladdrande utländska damer som inte låtsades se mig och som inte ville släppa förbi mig. Jag skulle bli tvungen att tränga mig ut mellan damerna. Situationen/upplägget liknade det på Mallorca när jag blev utsatt för ficktjuvar.

Jag valde att med hög röst säga till dem att flytta sig på sig i stället för att gå i fällan. De låtsades inte förstå, men insåg att de inte hade något annat val än att flytta på sig. Ingen hade handlat i butiken -de stod bara där och inväntade lämpliga offer, eller någon de spanat in.

Tiggarna utanför butikerna/galleriorna och på gatorna ingår troligen i samma ligor som låtsaskunderna inne i butikerna.
Tiggarna kan i själva verket vara ficktjuvarnas spanare- de som kollar in lämpliga offer – företrädesvis äldre personer (såna som mig). Har själv sett hur tiggarna i smyg talar i mobiltelefon, troligen med sina kumpaner. Tiggeriet kan vara en täckmantel för annan mer lönande verksamhet.

Tiggarna har f ö blivit allt mer påflugna. Allt oftare står en kumpan ett par meter ifrån tiggaren så att man tvingas gå emellan dem för att komma förbi. Det är synnerligen obehagligt och riskabelt. De som då plockar upp sin plånbok för att vara snäll riskerar att bli av med allt som tack för hjälpen.

Vad kan man då göra för att skydda sig ?
Har ännu inte kommit på något riktigt bra sätt att skydda sig.
Det bästa jag kan komma på är att peta in plånboken i kalsongerna.
Men det är lite opraktiskt och kan väcka anstöt hos känsliga personer.
Någon som har bättre förslag ?

Eftertanke:
Har läst på lite om hur proffsen organiserar ficktjuveriet.
Det handlar nästan alltid om flera personer som har olika roller.
Spanarna (som kan vara tiggarna längs gatan),
avledarna (som kan vara flera),
utförarna (ofta kvinnor i zigenarligor)
och slutligen godsmottagarna (som tar tand om godset).
Poängen är att tjuven aldrig ska ertappas med stöldgodset på sig.

Alternativet att handla med kort är inte så säkert som många tror. Inte ens moderna kort med chip är helt säkra.
Romanerna är ”marknadsledande” i Europa även som kortbedragare.
Flera ligor har ertappats med skimning och manipulationer av bankomater i Sverige. Jag vågar inte tänka på vad de kan åstadkomma med ett stulet betal-/kreditkort.

/Elfyma+

Relaterat om:

16 Responses to Tiggare och tjuvar – två grenar på samma träd ?

  1. TheMinimizer skriver:

    Gör en decoy.

    Jag träffade en åldring med rullator. Han hade lagt en fet börs på sitsen. Jag påpekade att han riskerade bli av med den. Han svarade: det är meningen, den innehåller bara skräp!

    Själv brukar jag lägga mitt kreditkort i strumpan.

    Träffade en engelsman i grekland. Han var av medelklass, men hade ändå ett riktigt billigt armbandsur. Jag frågade och han sa att han aldrig hade dyra saker på sig, just pga av rånrisken.

    • elfyma+ skriver:

      Decoys lurar bara amatörerna/tillfällighetstjvarna, inte proffsen som tålmodigt spanar in offren redan vid bankomaten, eller i butiken när man betalar. Se uppdatering.

      De kan då se var man lägger plånboken med pengarna.
      Det var så de gjorde mot mig på Mallorca och som de försökte upprepa hemma. Man kan nästan tro att de utexaminerats från samma tjuv-högskola.

      • TheMinimizer skriver:

        Råkade ut för ficktjuvar i Sankt Petersburg. De var minst tre stycken. Då jag gick över en gata samlades de runt mig så att jag inte kunde röra mig framåt. En hand lyckades komma åt min plånbok som förvarades i en bröstficka. Jag skrek ”Vad i helvete håller du på med!” Då såg jag hur plånboken flög genom luften och landade på marken. Ingen plockade upp den. Så jag gick och hämtade den. Jag var upprörd i flera timmar efteråt.
        De här killarna var inga ryssar.

        Om man undviker kontanter, plockar ut cash på ICA om man ändå behöver och ser till att överföra lönen till ett konto som man inte kommer åt via bankomatkortet, borde man kunna minimera förlusterna.

        Det går att överföra pengar via smartphone eller telefonbanken, med det kräver dosa och den kanske bäst förvaras hemma.

        I så fall borde det gå att hålla saldot under tusen kronor, hela tiden. Detta recept hjälper också mot skimming.

        När det första rånet inträffar kommer man då att med glädje kunna säga: Varsågod, här är kortet! Ha en bra dag!

        Ser fram emot att bankerna mailar mig varje gång det sker ett uttag över ett visst belopp.

  2. Lidenkatten skriver:

    Väldigt olustigt med dessa tiggare! Rofferiet borde förbjudas och dessa individer borde skickas hem till sina länder!!
    Jag säger högt ”ÅK HEM”! De skall fatta att de har inget att hämta.
    Plånbok har man i en innerficka. Och absolut ingen närkontakt med dessa individer.

  3. Pica pica skriver:

    Jag har börjat observera bättre vid köpcenter. Innan jag börjar handla, eller ta ut pengar sätter jag mig på lämplig bänk för att kolla in dagens tiggare.

    Har nu vid några tillfällen sett deras ”medhjälpare” ofta mycket snyggare klädda än de som sitter vid ingångarna. Visst, det stämmer de håller kontakt via mobiler. Tiggarna har oftast sin mobil under filten.

    Jag har tidigare inte tänkt på att de ”stackare” som sitter och tigger med plakat på deras svältande barn kanske hade en osynlig stab runt sig. Och så säger de att tiggeriet inte är organiserat?

  4. Johnny Riert skriver:

    Men polisen går ju och varnar för irländska romer som försöker göra ett arbete. Men portvakterna på ICA är det tyst om.

  5. R Ericksson skriver:

    Jag har många gånger sagt flytta till Uppland / Roslagen.
    Här har vi få tiggare och här har folk vakna ögon.

  6. […] Tidigare inlägg:  Tiggare och tjuvar – två grenar på samma träd ? […]

  7. emma skriver:

    Är du alltså den första personen som hittat bevis på att alla tiggare är tjuvar som ingår i organiserade ligor? Tack o lov, du har räddat dagen – skönt att du nu kan skylla på att tiggarna skäl våra plånböcker, istället för att inse att du själv förmodligen är rasist.

    för det första – alla tiggare är verkligen inte tjuvar, eller ingår i organiserade ligor.

    för det andra – den lilla grupp som ingår i ligor lider förmodligen av utpressning och bedrägeri. det kallas då människohandel.

    för det tredje – tror du helt seriöst att någon skulle lämna familj och hemland(om man hade ett drägligt liv där hemma) för att åka till Sverige för att bli rik på att tigga? det tror inte jag, då inte mycket pengar finns att hämta som tiggare. om de skulle ha mer pengar skulle de ju inte tigga?

    visst är det fel att stjäla, men det börjar bli skrämmande när människor tror sig veta att alla tiggare är tjuvar, eller dåliga människor. den misstro och fientlighet du beskriver dig ha mot tiggare är främlingsfientlig, och det tynger mig att det finns människor som verkligen tycker som du gör.

    hoppas att du kommer till insikt snart.

    • elfyma+ skriver:

      Du lever i en drömvärld och motsäger dig själv i din argumentation. Om det inte vore lönsamt att komma hit för att tigga och stjäla så skulle de stanna kvar i Rumänien och Bulgarien.
      Att de skulle komma hit för att arbeta, som de ofta påstår, är inte sant. För arbetslösheten är lägre i Rumänien än i Sverige.
      Om de vill arbeta är det lättare att få jobb i Rumänien där de kan landets språk än i Sverige där det knappt finns några enkla jobb att tillgå.(<a href="(Läs mer)”>
      Du borde fråga dig varför zigenare blir så impopulära vart de än kommer ? Det finns enstaka individer som bryter med sin kultur och börjar arbeta hederligt (jag känner en), men det är undantag, inte regel.
      Jag kan även berätta om hemska upplevelser från min barndom där zigenarklaner härjade på den finska landsbygden och våldgästade fattiga bönder och torpare. Men du skulle givetvis inte tro mig, eftersom du anser dig veta bättre.(Läs mer).
      (Läs mer 1, Läs mer 2).
      Sen kan även jag reagera på varför människor behandlas olika.
      Varför ska rumänska zigenare behöva tigga när finska zigenare och asylinvandrare kan leva på bidrag utan krav på arbete ?
      Det rimliga vore att avskaffa arbetsfria bidrag utan motprestation.

      Jag kommer att lyssna på dig om du kan presentera fakta istället för politiska floskler och nedsättande epitet.
      Du angriper din egen halmgubbe. För jag har aldrig påstått att ALLA zigenare/romer/EU-migranter är tjuvar och tiggare -lika lite som du kan påstå att alla zigenare arbetar hederligt och betalar skatt ?

  8. […] Relaterat: Tiggare och tjuvar – två grenar på samma träd ? […]

  9. anonym skriver:

    Det är du som lever i en drömvärld. Vad har du fått fantasin om att arbetslösheten är lägre i Rumänien och Bulgarien än i Sverige, i från? Visst, arbetslösheten generellt är lägre, men de fattigaste som kommer till Sverige och tigger är ofta romer och bland dem ser det annorlunda ut. Jag kan upplysa dig om att är man ROM som det heter (och inte zigenare som är extremt nedvärderande) så är arbetslösheten ända upp till 90 % på landsbygden i Rumänien. De är extreemt diskriminerade även av andra rumäner, så skulle de inte få något jobb och försöker försörja sig genom tiggeri i sitt eget land, så får de nästan ingenting. Så ja, de kanske tjänar på att åka hit om du menar att 50-60kr om dagen är att ”tjäna”. Det ska ju räcka till mat varje dag också. Det du ser om att de skickar pengar hem via Forex är till sina familjer. De försöker avvara så mkt de kan till sina familjer efter som de är extremt fattiga och ofta har lämnat kanske 3-4 barn i sina föräldrars vårdnad medan de åker runt i Europa och försöker hitta en försörjning. Många försöker att hitta ett jobb, men eftersom de sällan går klart skolan i sitt hemland plus all den diskriminering de utsätts för av sitt eget samhälle, så kan du ju tänka dig själv hur svårt det är för dem att hitta en försörjning.

    Jag känner många av de som tigger i Nyköping och vet att de inte tjänar mer än kanske 50-60kr om dagen. Tycker du att det är att ”tjäna på att tigga”? Det här med att det finns undantag (de som fått jobb) säg mig, vad är det som gör att du tycker att han är trevlig? Är det så att du känner honom? Är det inte så med alla människor att när man lär känna dem så blir de verkliga. De blir människor av kött och blod som gör allt de kan för att försöka försörja sig och sin familj. Säg mig, vad skulle du göra om du var arbetslös, om alla såg ner på dig och om du var tvungen att hitta ett sätt att försörja dig och din familj. Snälla sluta sprida hat om dessa människor. Man har i alla tider använt fattiga människor som syndabockar när det har varit lågkonjunktur i samhället och hög arbetslöshet. Det är inte de fattiga som är problemet, det är hur samhället styrs och de orättvisor som följer. Hade det funnits ett samhälle där alla kunde få mat i magen och där klyftan mellan rik och fattig inte var så stor, så skulle vi inte behöva möta den extrema fattigdom vi idag ser.

    Du ville ha fakta:
    Läs här om diskriminering av romer i Rumänien: http://www.amnesty.se/press/#

    Romernas historiska diskriminering sedan andra världskriget (men går dock ännu längre tillbaka):
    http://www.svd.se/kultur/understrecket/antiziganismen-styr-annu-bilden-av-romerna_75544.svd

    Romers arbetslöshet i 11 medlemsländer i Europa:

    Enligt de redovisade indikatorerna är romernas socioekonomiska
    situation inom de fyra centrala områdena sysselsättning,
    utbildning, boende och hälsa inte tillfredsställande
    i de elva
    medlemsstater som omfattades av undersökningarna
    och är
    i genomsnitt sämre än situationen för de icke-romer som bor
    i närheten. Indikatorerna visar också att romer fortfarande
    diskrimineras och inte är tillräckligt medvetna om de
    rättigheter som de garanteras genom EU:s lagstiftning, såsom
    Rasdiskriminerningsdirektivet (2000/43/EG)

    Källa: http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/2109-FRA-Factsheet_ROMA_SV.pdf

  10. […] Relaterat: Tiggare och tjuvar – två grenar på samma träd ? […]

  11. […] Tiggare och tjuvar – två grenar på samma träd ? EU-migranter kommer hit för att tigga och för att […]

Kommentera

