Vi ska snart välja representation i EU-parlamentet.
Hur många vet att Sverige betalar 32 000 000 000 kr/år i avgift för nöjet att få dompteras av EU-byråkratin ? Och årsavgiften stiger till hela 39 miljarder inom två år.
En del av avgiften kommer tillbaka i form av EU-bidrag, men Sverige är ändå en stor nettoinbetalare till EU:s kassakista.
Det flesta vet vid det här laget att jordbrukssubventionerna slukar stora belopp, likaså att den gigantiska EU-byråkratin kostar ofantliga belopp.
De stora satsningarna på mer eller mindre meningslösa infrastrukturprojektet i sydeuropa är nog inte lika kända och omtalade.
Den utmärkta tidningen Ny Teknik ger oss en skrämmande bild av hur EU:s (våra) pengar plöjs ner i mängder av misslyckade projekt i bl.a Spanien.
Ett av många EU-projekt utan andra mål än att bränna pengar
Tidningen skriver om flygplatser som ingen använder. Höghastighetståg som ingen åker. Vägar som inte leder någonstans. Och längs hela den spanska medelhavskusten: avsaltningsanläggningar som är för dyra för att användas.
Läs mer i Ny Teknik.
/Elfyma+
Jag har kört bil på en betalmotorväg i södra Spanien .
Jag såg inte så många bilar – jag stannade på en vägkrog som hade några få gäster – och sen körde jag av motorvägen och fick betala 50 kronor . Denna vägsträcka på 1 mil kostar nu 80 kronor.
Spanien är mer koko än Sverige.
Mer nyheter från Spanien
===============================
Barer och restauranger öppnar och slår igen som aldrig förr i Málaga centrum rapporterar Diario SUR. Många av restaurangerna är bara öppna i två eller tre månader innan ägarna blir tvungna att stänga eller sälja på grund av för dålig lönsamhet.
Hyror liksom överföringar av företag har ökat i pris kraftigt de senaste fem åren. Många barer kämpar för att överleva.
Enbart i Gamla stan finns det 25 barer och restauranger som står stängda och som väntar på nya hyresgäster eller ägare. Totalt i Málaga centrum finns det 600 barer, restauranger eller musikställen. Det är en mördande konkurrens.