Folket som inte finns har ändå funnits här ett bra tag.

Det är konstogt då det hävdas att svenskar inte finns.

”I nordisk mytologi hör Fimbulvintern ihop med att Fenrisulven slukar solen. Kanske är det en verklig miljökatastrof som ligger bakom myterna. Många källor talar om 536 som ett märkligt år när solen var skymd.
En mängd traditioner bryts i mitten av 500-talet, det har varit känt bland skandinaviska arkeologer sedan länge. Gravskicket förändras. Boplatser överges. Först relativt nyligen har man satt dessa händelser i samband med en klimatförändring.
I norra Sverige beräknas medeltemperaturen under somrarna ha sjunkit med tre till fyra grader, vilket är lika med en dramatisk klimatförsämring. Och från dendrokronologin tillbaka till arkeologin: den förste som kopplade ihop klimatförsämringen med de samhällsförändringar som var känd från de skandinaviska fornfynden var den danske arkeologen Morten Axboe. De guldskatter som grävdes ner vid den här tiden, som brakteaterna i Söderby i Uppland, tolkade han som ett uttryck för ett behov av försonande kontakt med högre makter. (Eller ville man bara skydda sina skatter från plundrare under en orolig tid?) Axboe kopplade också ihop Fimbulvintern i den nordiska mytologin med klimatförsämringen.

På det spåret har Bo Gräslund fortsatt. Enligt honom har den fornnordiska mytologin bevarat minnet av en stor klimatkatastrof. I Eddans Gylfaginning sägs det att en vinter som heter Fimbulvintern ska komma som ett förebud om Ragnarök. Gräslund menar att Eddan har misstolkats: det rör sig inte om en sträng vinter utan om en utebliven sommar.

”Stränga vintrar har aldrig varit något stort problem på nordliga breddgrader”, skriver han (”Fimbulvintern, Ragnarök och klimatkrisen år 536–537 e Kr” i Saga och sed 2007), men om sommarens skörd uteblev betydde det svält. I Gylfaginning besöker den svenske kungen Gylfe en hall där tre asagudar sitter i sina högsäten. Vad kan de berätta om Fimbulvintern, frågar han. ”Det blir tre vintrar i följd och ingen sommar emellan”, säger de (Björn Collinders översättning). Fenrisulven slipper lös. ”Då händer något övermåttan märkligt: ulven slukar upp solen, och människorna skola finna, att det är dem till stort men.”

Gräslund fäster sig särskilt vid en mening som i originalet (Codex Regius i Reykjavík) lyder ”Ekki nýtr sólar.” Det brukar översättas med ”Solen skiner inte”, men det är en för fri tolkning, menar han. Han läser ”Ekki nýtr sólar” som en beskrivning av att någonting har hänt med solen. Den skiner, men solskenet har ingen verkan. Att solen inte värmer om vintern behöver inte påpekas, alltså bör meningen läsas som en beskrivning av att solen inte gör någon nytta om sommaren, enligt Gräslund – det vill säga samma sak som Cassiodorus beskrev.

I Völvans spådom rövas månen bort av ett av Fenrisulvens syskon: ”makternas boningar blodar han ned; solskenet svartnar, om somrarna efter blir vädret vrånglynt”. Att himlen, gudarnas boning, färgas röd får Gräslund att associera till de spektakulära solnedgångar som askmolnen efter stora vulkanutbrott brukar ge upphov till. Det var en sådan solnedgång som Edvard Munch fick se när han promenerade utanför Kristiania en kväll efter Krakataus utbrott. ”Himlen blev plötsligt blodigt röd”, skrev han i sin dagbok. ”Jag kände att det gick ett stort oändligt skrik genom naturen” – en upplevelse som senare fick honom att måla ”Skriet”. Gräslund har också tittat efter i Kalevala. Där försvinner sol och måne, varpå ”säden frös på alla åkrar”. Överguden Ukko undrar ”vad slags moln det är för månen, vad slags dunst som döljer solen”.

Man har länge vetat att en stor del av jordbruksmarken i norra och centrala Europa återgick till skog vid den här tiden, skriver Gräslund och Neil Price i den brittiska tidskriften Antiquity (”Twilight of the gods?”, Antiquity 86, 2012). Det tog fyra till sju generationer innan odlingslandskapet återfick sin tidigare utsträckning. De uppskattar att hälften av befolkningen i Skandinavien svalt ihjäl inom loppet av tio år. I många fall hade de platser som övergavs varit bebodda i tusen år. ”Detta utgör den största förändringen av bebyggelsemönstren i Sverige de senaste 6 000 åren”, skriver de. ”

6000 år, det är inte dåligt för ett folkslag som inte finns.

Varjager

Annonser

6 Responses to Folket som inte finns har ändå funnits här ett bra tag.

  1. Jern&Betong skriver:

    Visst var det intressant. Och egentligen en självklar slutsats. Ekki nytr solar, Icke nyttjar solen. Språket är inte så mycket förändrat på 1500 år. Det är inte ett djärvt antagande att vi är samma folk som de som då bodde på samma plats och talade samma språk.
    Vem kan förstå eller förklara varför Åkesson säger att det inte finns etniska svenskar? Det följer kanske av teorin om öppen svenskhet och att han vill ha invandrarnas röster men han förlorar min i alla fall. http://www.youtube.com/watch?v=qJ6lw3gbloY

    På 1800-talet var det en sommar som uteblev. Kvarken var islagd in i juni månad och inget gick att odla. En tunna salt sill från södra Sverige kunde rädda livet på en familj och Sverige fick nödhjälp från snälla fransmän. En bosnier berättade stolt för mig att även de skickade mat till oss.
    Nästa stora katastrof efter Fimbulvintern var Digerdöden på 1300-talet då en tredjedel av nordborna dog.
    Och nästa demografiska katastrof är den som vi frivilligt utsätter oss för just nu. Vårt eget förintande som folk genom massinvandringen. Det inte Fimbulvintern och Digerdöden lyckades med fullbordar vi på egen hand. Vi beter oss som en drogad person som i vansinne störtar sig från ett hustak.

  2. HH skriver:

    Stort tack, Varjager! Det där var intressant, mycket intressant för oss som egentligen inte finns! När jag gick i småskolan minns jag att jag var mkt fascinerad av nordisk mytologi. Speciellt Tor med sin hammare som for omkring och blixtrade och dundrade på himlen.

    Ordet för Jag på det gamla språket var tydligen Ek eller Ekk. På norska heter det Eg, om jag minns rätt, så det finns synligt kvar i våra nordiska språk.

    Ett synligt sådant ord hittade man i en silvermedaljong som låg över bröstet på lämningarna av en ung flicka funnen i en grav i sydöstra Skåne: ”Ek Unwodr” stod det på medaljongen och man har diskuterat om det var den som gjorde medaljongen eller om det syftade på den unga flickan. Jag tycker ”Unwodr” låter feminint. Kan det vara upphovet till Gunborg eller Gunvor?

    Vad har inte historieförnekarna missat!

    I Sörmland finns, på en berghäll, den berömda Fafners-ristningen – Fafner ni minns som körde svärdet genom ormens buk. I min gamla skolas historiebok fanns den bara som en teckning och någon uppfattning om storleken hade jag inte.

    För en del år sen fick jag se originalet. Jesses! Vilken ristning! Vilken storlek! Jag stod helt bländad och ville egentligen inte gå därifrån efter fotograferandet tills hustrun ryckte mig i armen och sa att vi måste fortsätta.

    Jag var bortom tid och rum…

  3. oldman94 skriver:

    Lite tipps från ”Svensk” glesbygd….visserligen långt efter andra kulturer vid denna tid men IAF:
    ”Historia
    Länge trodde man att denna trakt var helt obebodd före finnarnas invandring. Så är emellertid inte fallet. Stenåldersfynd finns från Hoting, Rörström och Karbäcken. Det märkligaste fyndet som anträffats är sannolikt en avbruten benharpun eller ”ljuster” som år 1885 anträffades vid urgrävningar av Lillskisjöns botten. Detta fynd torde härstamma från cirka 6000 f. Kr. Vid denna tid skulle någon vik efter inlandsisiens avsmältning ha nått ända upp till Tåsjö.

    Mera betydande är de minnen från slutet av järnåldern (1000 – 1200 e.Kr) som påträffats. Vid Långön finns begravningsplatser som visat sig vara ett betydande gravfält från yngre järnåldern.

    Det märkligaste fyndet är dock Hotingsskidan – ett av världens äldsta skidfynd- som gjordes 1921 på Stormyren vid Andersnäset. Vid dikningsarbete påträffades ett trästycke på 1,3 meters djup som senare visade sig vara en förhistorisk skida. Detta fynd ger en överraskande inblick i livet i dessa trakter. Hotingsskidan har genom analyser visat sig vara minst 4200 år, kanske 5000 år gammal! Skidan förvaras idag på Skidmuseum i Umeå.”

  4. Jern&Betong skriver:

    Två myter i Bibeln som jag tror har sin bakgrund i naturkatastrofer.
    När inlandsisen smälte för ca 10 000 år sedan fylldes Medelhavet på och till slut bröt vattnet igenom Bosporen och fyllde det som är Svarta havet. De flesta som bodde där dränktes förstås men på Mindre Asiens höga terräng kunde några rädda sig. Det högsta berget där heter Ararat. – Syndafloden
    Myten om hur Röda havet torrlades för Moses för att sedan sluta sig över egyptierna har naturligtvis sin grund i en tsunami. Tror jag.

  5. HH skriver:

    Ja Jern&Betong, du är nog inte helt fel ute. På TV såg jag ett intressant program på Kunskapskanalen – den enda kanal man kan titta på! – om hur vattennivåerna förändrats under årmiljonerna. Det gjorde att vissa folkslag kunde migrera till öar som de annars aldrig kunde kommit till eftersom de saknade redskap för detta.

    Moses flykt med sitt folk vore ju faktiskt någonting intressant för forskare att ta itu med. Mitt första stycke talar ju om en längre period, men du tar upp det med tanke på hur det plötsligt inträffat. Och där kan ju faktiskt bara något tsunami-liknande ha hänt.

    Det finns fler bilder från bibeln som kan ha naturliga orsaker men sedan förmedlats på ett sådant sätt att de har med Guds ledning och förkastelse att göra. Svenska arkeologer har t ex funnit att en jordbävning inträffat på en plats som fått en signifikant bild i bibeln – den där historien med saltstoderna.

    Intressant! Fint att du påpekade detta, tack.

  6. HH skriver:

    I sista stycket på det jag skrev sist föll tanken bort – Sodom och Gomorra var det. Att inte kasta en blick bakåt, för då blev man en saltstod, som bekant.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: