Religion – frälsning eller mental störning ?

Religion/filosofi/psykologi: När vi konfronteras med personer som säger sig ”se” eller ”höra” saker vi inte själva kan förnimma med våra sinnen drar vi oftast slutsatsen att personen i fråga har tomtar på loftet och helt enkelt inte är tillräknelig.

Ett närbesläktat fenomen är rädsla för spöken eller liknande demoner, vilket är den källa som genererar skräckgenren i kulturen.

Men när tron på något sådant väsen av övernaturligt och inte alltid förnimbart slag är av mer permanent natur och därtill utgör en grund för en persons hela livsföring har vi att göra med en allvarlig mental rubbning.

Vi är då inne på religionens område, där den organiserade kulten kring en sådan övernaturlig entitet präglar de utövandes vardag med ritualer och tvångstankar av olika slag.

Dessvärre är det så att personer med religiösa vanföreställningar ofta är skyddade från vård och andra ingripanden, eftersom just deras underliga tro av kulturhistoriska skäl åtnjuter privilegier.
Det gäller kristendom och andra stora religioner, medan kristendomen själv med dess monoteistiska anspråk under hela sin historia gjort rent hus med konkurrerande ”irrläror” som häxkonst, träddyrkan och andra andliga företeelser.

Det är till och med så att kristna och andra med denna speciella tro som omfattas av många människor kräverrespekt för sin tro, medan samma respekt inte skulle visas personer med en mer uppenbart knasig tro – det är som sagt psykakuten som gäller för dem.

Värre ändå är nog att man vill skriva in denna respekt i världslig lag – man ska inte få hetsa mot religion för att människor med underliga religiösa föreställningar då kan bli ”kränkta”. Till yttermera visso strävar personer i sådana dominerande religioner även efter att deras gudomligt givna regler kring moral och annat ska omfatta alla människor, oavsett om man delar tron eller inte – och i ett historiskt skede tvangs man även på tron i fråga, under hot om dödsstraff. (Läs mer).

Mina förfäder fick välja mellan att låta döpa sig eller bli av med huvudet.
Vi hade ”valfrihet” och ”religionsfrihet” även på den tiden.

Var och en blir salig på sin egen tro.
Själv kommer jag att ägna mig åt gudomliga hedniska riter i helgen.
Det blir nypotatis, sill och kryddat brännvin av ädlaste slag, som inmundigas under en hissad (svensk) flagga.
Och för att blidka åskguden Tor kommer det att dansas runt midsommarstången.
Men profeten SMHI kan inte lova att aset Tor hörsammar våra böner om vi samtidigt tillber främmande ökengudar.
Även de gamla asarna har blivit lättkränkta och kräver respekt.
Avgudadyrkan lönas med ösregn och tordön hotar profeten SMHI.

Så ta fram paraplyet när ni hissar flaggan med den kristna symbolen.

 Ha en trevlig midsommar ! önskar Elfyma+ 

Relaterat:
Religionerna- Förbannelse eller frälsning ?
”Religiösa krav ska hållas borta från politik och lag”

7 Responses to Religion – frälsning eller mental störning ?

  1. varjager skriver:

    Jag kommer att njuta av midsommar med dans och god mat i goda vänners lag. Hylla vårt land och vår historia. Önskar er alla en glad midsommar!

  2. Bengt Lundström skriver:

    Religion, (eller politisk propaganda för den delen) är ett medel att styra människor, då man vill hindra människor från att tänka. Citat av Napoleon Bonaparte: ” Om inte religion fanns, så skulle de fattiga döda de rika ”. / Agnostiker

  3. Blodsven skriver:

    Om inte religion fanns, så fanns det inga hjärntvättade slavar och därmed inte så förbannat mycket konflikter. Önskar alla kämpar en riktigt skön svensk midsommar långt åt helvete från importerat slödder och hjärndöda PK-arslen….

  4. Tarzan skriver:

    Redan på tidigt 50 tal så visste man att här i väst världen – så klarar sig människor bättre som har en tro på GUD än dom som inte har det det.

  5. Frågar men mig om jag är religiös så är svaret nej.
    Men jag tror på den kristna vägen i kärlek som ”vägen” jag vill gå. Sen vad religionen gjort med människor ja, det vet vi alla. För att förstå skillnaden så vet vi också vad kärleken gjort med människor, och GÖR, ständigt.
    Religion är lag. Jesus är kärlek!

  6. Lelle skriver:

    Kristna blev redan från början för 2000 år sedan hatade och dödade i mängder för sin tro. De ansågs vara ateister, för den kristna tron saknade alla riter och uttryck som andra religioner var fulla av. De typiska var att de älskade sina fiender och bad för dem som dödade dem.

    Tills de kristna blev så många att kristendom blev statsreligion, och katolska kyrkan bildades, vilket var fel. Därefter har kyrkan alltför ofta förföljt andra, även andra kristna. Ingen skulle kallas Fader, sa Jesus, men påve betyder ”fader”.

    Det blir galet om man blandar kyrkor med makten.

    • det är fint när biblisk kristen tro får fäste i hjärtat hos en människa och,påverkar den människan till goda gärningar i tro,på jesus den som känner,att han bliver frälst förlåten och upprättad som människa,får ett bättre liv om man även får jesu beskydd som nyfrälst,därimot är det ledsamt när tron sätter sig i huvudet,och inte i det inre det hände mig i pingstkyrkan på 80,talet,han som frälste mig pastorn där gjorde det utan att ha tro,därför övergick min nya tro till hjärntvätt med onda tankar som följd,,hadde pastor börje gjort på rätt sätt och,församlingen hadde stöttat mig som nyfrälst hadde min tro växt och gett mig ett underbart liv i kristus,istället har det gett mig ett helsike,så du som vill bli frälst,se till att den som frälser dig till tro på jesus verkligen är äkta och,att församlingen tar hand om dig efteråt så du får vänner att umgås med som,hjälper dig växa i ditt nya liv,för mig gick det illa först frlst sedan utkastad till motsatsen mitt liv blev ett helvete,mvh mitchel ramnesjö finns på facebook.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

<span>%d</span> bloggare gillar detta: