Tågeländet fortsätter–politikerna skyller på varandra

Tågeländet fortsätter, vad än ansvariga politiker och generaldirektörer säger. Det går inte att prata bort problemen.
Uppdaterad 7/12-10

Det kan handla om tekniska problem/bristande underhåll (signalfel, frusna växlar, naturhinder, vagnfel, vagnbrist etc), eller brist på lokförare.
Problemen förvärras av oklara ansvarsförhållanden efter privatiseringen (Ny Teknik).

Senast var det en kontaktledning som revs ner av en strömavtagare. Resenärerna blev instängda i utkylda vagnar under 7 timmar utan mat och dryck, eftersom den nerrivna kontaktledningen var strömförande.
SJ skyller på Trafikverket (fd Banverket) som numera har ansvaret för infrastrukturen (räls, kontaktledningar och signalsystem).
Trafikverket skyller givetvis på trafikbolagen och strömavtagarna på tågen.

Problemet kan delvis avhjälpas med en svensk uppfinning (som jag med egna ögon sett i funktion).

Sensys skriver på sin hemsida (Länk)
-Ett problem med eldrivna tåg är om kontaktledningen rivs ner när strömavtagaren som överför ström till tåget blir sliten eller skadad. Kolslitbanan kan då fastna i, och riva ner, kontaktledningen så att strömtillförseln upphör.
Reparationskostnaden blir hög och tåglinjen blockeras medan reparationer pågår.
Man bedömer att 30 % av tågförseningarna beror på detta”.

Med Sensys APMS kan slitaget detekteras och larm sändas till en tågklarerare så att tåget kan stoppas vid nästa station.
Men än så länge är det bara Finland lagt skarpa beställningar.
Sverige testar- men saknar troligen pengar för beställning.

Frusna växlar vintertid ställer också till stora problem för den spårburna trafiken.
Även här har svenska uppfinnare tagit fram tekniska lösningar.

Den pensionerade konstruktören Stig Jonsson säger till Ny Teknik:
-Jag har lösningen på Banverkets (Trafikverkets) växelproblem, som orsakat förseningar och inställda tåg för både SJ och SL.
Efter den här kalla och snöiga vintern kanske de äntligen lyssnar på mig”.

Redan 2005 fick han patent på sin växelkonstruktion där en ”gummiläpp” täcker mellanrummet mellan växeltungan och rälsen och hindrar snö och isklumpar från att korka igen växeln.

Jag uppvaktade då både Banverket i Borlänge och växeltillverkaren Cogifer Nordic i Örebro. Jag har också varit i kontakt med SL i Stockholm, men alla säger att de har andra lösningar”.

Jag antar att de omvärderar sin inställning efter den här hårda vintern”, sade Sten Jonsson i reportaget februari 2010.
Men inget tycks ha hänt sedan dess. Är det pengar eller initiativförmåga som saknas ?

3/12-10: Många tekniska lösningar testas just nu.

Lövhalkan nästa utmaning
Medan byråkratins kvarnar mal har Sten Jonsson startat ett nytt projekt som ska lösa problemet med lövhalkan på spåren.

-I dag kör Banverket med stora RC-lok med åtta borstar på varje sida. Jag har en lösning där det räcker med en borste. Då kan man köra med betydligt mindre rälsfordon”, säger Sten Jonsson.
(Lövhalkan drabbar varje höst även Stockholms tunnelbana utanför tullarna).

4/12-10: Reservdelar till loken har städats bort
7/12-10: Inget ökat anslag till järnvägens underhåll

Kommentar:
Våra svenska uppfinnare kan bidra till en lösning, och samtidigt skapa riktiga jobb med exportpotential.
Men då måste våra politiker ta ett långsiktigt ansvar, utan ideologiska låsningar på sandlådenivå.

De rödgröna prioriterade under sitt styre enorma järnvägssatsningar i Norrland, i stället för att underhålla lönsamma järnvägsnät mellan befolkningscentra med stort resandeunderlag. Det var Miljöpartiet som pressade Göran Persson till dessa satsningar.

Alliansen är inte bättre. De har ägnat sig åt uppstyckning av SJ och privatisering av tågtrafiken av ideologiska skäl, utan omtanke om resenärerna.
Operatörerna slåss idag om de lönsamma rutterna, samtidigt som mindre kommuner tvingas betala för att tågen ska stanna.

Ingen riksdagspolitiker vill ta något ansvar för vad de ställt till med
– de skyller i stället på varandra.

Trafikverket tvingas nu omfördela 500 miljoner till järnvägen.
Vi får se fler potthål i vägarna (som Trafikverket skiter i) och plogningen blir eftersatt.

Det är samhällets ansvar att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner så att folk kan ta sig till sina jobb. Det borde vara prioriterat.

Men alla partier i Riksdagen prioriterar i stället invandringen, biståndet, kulturen och LSS som alltid får de pengar de vill ha..,
Det senaste påfundet är personliga assistenter även för friska människor (coacher, lotsar etc).
Är det bara Sverigedemokraterna som vill ändra prioriteringen ?

//Elfyma+

4 Responses to Tågeländet fortsätter–politikerna skyller på varandra

  1. Grim skriver:

    Allt handlar om prioriteringar. Vi vet vad som är viktigast. Suck vad har svensken gjort för ont?

  2. Stefan D skriver:

    Vi har valt fel skithögar som ska bestämma över oss bara…men sånt går att åtgärda.

  3. Blodsven skriver:

    Avregleringen av alla viktiga samhällsnyttiga företag blev som alla sunda hjärnor befarade, nämnligen bara skit. En jävla massa blodsugare fick ta över, medans idioterna i riksdag och regering inbillade sig att dessa skulle ta ansvar. Det vi ser idag är just brist på underhåll av elnät, järnväg, vägnät etc. Dessutom har de statliga företagen generaldirektörer som ska ha en jävla massa bonus. Dessa stålar skulle naturligtvis ha gått till underhåll, och inte till odugliga pajaser som oftast är avdankade politikersvin. Det mesta fungerade in i helvete bra för 50 år sedan, dvs innan politiken enbart bestod av hjärndöda praktarsel…

  4. EmO skriver:

    Även om jag personligen sällan kan nyttja tåg pga rörelsehinder känner jag starkt för de som vill och kan – för att inte säga måste, men har ett så eländigt verktyg att nyttja till detta. Viktigt för såväl brukare som anställda på sektorn att det satsas rejält på tågtrafiken OCH spåren. Tydligen har allt som rör tågtrafik misskötts i åratal från regeringens sida.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: