Uppdaterad 26/3-10.
Reflektioner i efterdyningarna av Saab-affären och statens miljardstöd till SaabSpyker.
Åsikterna om stödet går i sär beroende på ideologisk grundsyn.
Vissa menar att det handlar om en rättvisefråga.Varför ska bara exportindustrin klara sig utan bidrag när ingen annan verksamhet i Sverige tycks klara sig utan bidrag från det allmänna ? Frågan är berättigad och tankeväckande.
Aaaarioooor på bandet bättre än bilar ?
Om Saab Automobile varit en kulturinstitution* i Stockholms innerstad, i stället för en bilfabrik på landsorten, hade bidragen haglat över dem utan krav på motprestationer. Så har det varit hittills.
Statliga Operan och Dramaten gör gigantiska förluster år efter år utan att någon reagerar. Staten går varje år in med nästan 400mkr för att täcka Operans underskott på en omsättning (biljettintäkter) på ynka 75mkr. (Lånegarantin till Saab motsvarar 10års stöd till Operan).
Det är vi skattebetalare (som inte ens går på Operan) som betalar ca 82% av biljettpriset för den Stockholmska kulturelitens operabesök.
Vi bekostar även utbildning av personalen till denna förlustbringande verksamhet. Lägg därtill att ”kulturen” betalar endast 6% i moms till skillnad mot oss andra som betalar 25%. Signalen är att opera-arior och taskspeleri värdesätts högre än hederligt arbete inom exportindustrin.
Om Saab stöttades på samma sätt skulle vi för ca 50 000kr kunna köpa en splitter ny Saab som idag kostar 300 00kr. Saab skulle då inte ha några svårigheter att sälja sina bilar. Det skulle bli rusning till bilhallarna.
Utan industrins ”galärslavar” -inga bidrag att fördela.
Men om även exportindustrin lever på bidrag i likhet med kulturindustrin, invandringsindustrin, biståndsindustrin, klimatindustrin etc – hur går det då med Sveriges ekonomi och handelsbalans ?
Alla kan ju inte vara bidragsförsörjda. Vem ska då försörja det ökande antalet bidragsförjda ? Och vem ska då betala biståndet och EU-avgiften ?
Kulturen får mera pengar när andra får mindre.
Under de tidigare regeringarna svällde kulturstödet till orimliga proportioner. Nomenklaturan i storstäderna ville leva furstligt på sin fritid varför de satsade stora pengar (våra pengar) på exklusiv finkultur, oåtkomlig och ointressant för vanliga arbetare och tjänstemän.
Kultureliten har även tillskansat sig livslång inkomstgaranti utan arbetsplikt. 175 kulturarbetare (som inte arbetar) får idag vardera 18.000 kronor i månaden så länge de lever.
Kulturnissarna hävdar med emfas att kultur måste få kosta, och att vi (de) inte kan överleva utan (deras) kultur.
Men varför kan inte kulturkonsumtion behandlas och beskattas på samma sätt som all annan konsumtion ?
Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) försöker nu få stopp på de värsta excesserna inom kulturområdet, trots starkt och högljutt motstånd från kulturindustrin.
Inga fler beviljas livslång inkomstgaranti utan arbetsplikt, och Operan får inga extrapengar för att täcka sina skenande förluster.
Kulturministern förtjänar en eloge för sin åtstramning, men det räcker inte.
Operan är bara toppen på ”kultur-isberget”.
Även Kommuner och Landsting plöjer ner stora pengar i kulturindustrin- pengar som tas ifrån vård, skola och omsorg. Västerbottens Landsting och Umeå kommun finansierar bl.a Norrlandsoperan. När Norrlandsoperan ålades avsätta pengar för pensioner för sina anställda, skickades notan med vändande post till ”ägarna”. Landstinget och kommunen pytsade in ytterligare 3 miljoner i ”kulturen”, samtidigt som Landstinget sparkade 120 personer inom vården i brist på pengar (de har stora underskott).
Och det är tyvärr lika illa i andra kommuner och Landsting. Aaarioor och taskspeleri prioriteras högre än vård, skola och omsorg.
De enda kulturarbetare som inte är bidragsförsörjda är dansbanden, de betalar t o m full moms. Privatteatrar och revyer är i huvudsak självförsörjande, men betalar endast 6% i moms i likhet andra priviligierade kulturverksamheter.
* Vad är kultur ?
Kultur kan definieras som alla livsmönster, inklusive språk, konst, värderingar och institutioner hos en population som överförs socialt från generation till generation. Kultur har kallats ”levnadssättet hos ett helt samhälle”. I begreppet ”kultur” inryms idag allt från fantastiska konstverk till ren och skär skadegörelse.
// Elfyma+
Ett bra exempel det här med operan
jag tycker att Bonniers och Wallenbergarna kunde sponsra operan med 400 mille.
Tro det eller ej men jag har en tidning från 60 talet där det står att staten måste gå in med 30 lax för varje föreställning på operan – så galenskaperna har hållit på länge.
– Du kanske inte hörde på teve att om SAAB går i putten kommer staten ändå att få tillbaks sina pengar från deras reservdelslager
@Tarzan . Kulturen: Se uppdatering av inlägget.
Saabs reservdelslager har förvisso ett visst värde, men knappast 4 miljarder. Efter att nybilsgarantin gått ut är det ofta billigare att köpa reservdelar på Biltema, eller Mekonomen som tar marknadsandelar både på verkstads- och reservdelsmarknaden. Märkesoberoende verkstäder ska numera få konkurrera på lika villkor enl EU-direktiv.
Är dansbanden och dans ställen en form av svensk kultur?
-Vad jag vet får dom inte en cent i bidrag och ändå så är det 500 000 svenskar som går ut och dansar varje vecka.
@57år
Folkdans, gammeldans och dagens dansband är grenar på samma träd med mycket gamla anor. Men genuint folklig kultur räknas inte- kultureliten har kidnappat kulturen och kulturpolitiken.
Dansbanden är ett unikt undantag inom kulturindustrin. De är de enda som försörjer sig på eget arbete och de har inga skatteprivilegier i form av nedsatt moms.
Privatteatrar och revyer lever också i huvudsak på egna meriter, men de betalar vad jag vet 6% i moms i likhet med andra kulurverksamheter. Rätta mig om jag har fel.
Opera är en icke livskrafig kulturyttring.
@ kjgk.
Opera har aldrig haft någon folklig förankring.
Operan var avsedd för, och finansierad av furstar som ville imponera på varandra. Furstarnas roll har övertagits av politiker och vår rödgröna kulturelit som vill leva som de gamla furstarna. Men de vill som vanligt inte betala för sitt furstliga nöje ur egen ficka.
Nu tycker t o m Moderaterna att det har gått för långt.
M har blivit ett ”arbetarparti”, de röda har blivit överklass-
partier som värnar om de besuttnas privilegier.
Visst är det märkligt ?
Vi har dragits sen 70-talet med förunderliga benämningar: kulturarbetare, biståndsarbetare, socialarbetare, enligt sovietisk modell där den tappre ARBETAREN med vajande röda fanor i bakgrunden stretar med ett leende fram mot FRAMTIDEN.
Kultureliten (en hoper provinsiella fjantar) har med många svårstavade ord alltid velat definiera kulturen, vad bonnläpparna har för sig har aldrig varit fint och passar ej i deras kosmopolitiska värld.
Läste en gång en notis att till arbetsförmedling fanns anmälda ca 10.000 skådisar och andra artister.
Att pengar går till Operan och sånt gör inte mig nånting, men för att tillgodogöra sig skattepengar borde vara legio försöka ådstakomma nånting någongång.
De som gapar mest och högljudligast är gruppen av ”missförstådda” genier som hatar ”marknaden.
Att staten står för bevarande av stora delar av traditionen det är OK (byggnader, museer o.d.) det är helt OK, det som inte är OK är ”eliten” (vilket j-vla ord) nedvärdering av andra kulturformer än de de själva definierar.
@Lillan.
Varför ska lyxkonsumtion typ operabesök betalas med skattemedel ?
Vi som bara har tillgång en biograf får minsann betala fullt pris utan skattesubventioner.
Det blir en omvänd Robin Hoodeffekt. Ta från de fattiga och ge till de rika.
Det är samma gamla sossepolitik: så vitt jag vet så betalar den fattige samma moms på limpan som den rike, alla dolda skatter – och det är många – så den gamle Robin han tog från de rika, sa att han gav till de fattiga och köpte dunkudde att ha uppe i träden i Sherwood-skogen, till de fattiga sa han ”Dröm om kudden”……(jag skämtar elfyma), tänk att de enkla har tillgång till folketsspark, och det finns många sådana.
Överklassen och Svensktnäringsliv bör sponsra Operan eller så borde en biljett kosta 10 000 kr.
Vill ingen betala eller sponsra så är det färdigt gapat och andra näringsintressen kan ta över lokalerna.
De ideella teatersällskapen, musik och körer, buskis och annat som vanligt folk sysslar med på sin fritid får aldrig några bidrag medans flummar Jöns i Stockolm sitter i sin atelje och håvar in 18 000 varje månad.
Absurdum har styrt landet tillräckligt.
Ja så är det ! Det kommer ett nytt inlägg i morgon som visar hur absurt det kan bli när ”kulturen” prioriteras före vård,skola,omsorg.
[…] Finkultur viktigare än bilindustri i de korrektas Sverige ? […]
[…] o m lyckats lura i politikerna att deras kultur är så viktig och förädlande att den måste vara skattefinansierad och t o m högre prioriterad än vård, skolor och […]
[…] Kulturen Finkultur viktigare än bilindustri i de korrektas Sverige ? […]
[…] Finkultur viktigare än bilindustri i de korrektas Sverige ? […]
[…] Finkultur viktigare än bilindustri i de korrektas Sverige ? […]
[…] Finkultur viktigare än bilindustri i de korrektas Sverige ? […]
[…] Finkultur viktigare än bilindustri i de korrektas Sverige ? […]
[…] Finkultur viktigare än bilindustri i de korrektas Sverige ? […]
[…] Dramaten) nära maktens boningar. De får som tidigare bidrag i stället för skattehöjningar. (relaterat). Även författare och journalister inom kultureliten kommer fortsatt vara skattegynnade. Camilla […]