Alkoholberoende intressen styr Sverige.

Uppdaterat: 17/8-10.

Miljö- och klimatpolitiken drivs idag i praktiken av lobbyister, särintressen, vissa politiska partier och grumliga affärsintressen. Det har uppstått ett symbiotiskt förhållande som sätter demokratin ur spel mellan valen. Kritiska röster tystas ner och få politiker vågar ifrågasätta den högröstade  ”klimat- och miljölobbyn”. Ingen vill ju bli beskylld för att vara miljöbov.

Miljöpartiet har som bärande ”affärsidé” att underblåsa och exploatera folks oro för miljö och klimat. De lever visserligen inte som de lär själva, men det är en helt annan fråga.
Jag har tidigare tagit upp den vidlyftiga vindkraftspolitiken i inläggen ”Växthuseffekten en lönsam myt för Mp?” och ”Är vindkraften bara en politisk vindflöjel?”. Viljan att satsa andras pengar på vindkraft sammanfaller ofta med MP-politikers egenintressen. Även Näringsminister Maud Olofsson (C) har egenintressen i vindkraften.

Etanolbilar – ännu en miljömyt som drivs av särintressen.
Miljöpartiets kampanjer för etanoldrift av bilar kan också ifrågasättas.  Satsningen har kostat oss stora pengar i form av minskade skatteintäkter och uteblivna parkerings- och trängselavgifter (som om etanolbilar kräver mindre utrymme).
Övriga riksdagspartier är med och surfar på etanolvågen för att inte bli akterseglade i opinionsmätningarna.
Många svenskar köper idag ”miljöbilar” för förmånernas inte för miljöns skull. Om så vore fallet skulle de inte tanka sina ”miljöbilar” med bensin när E85-bränslet, trots skatteprivilegier, är dyrare att köra på än bensin. E85 innehåller 85% etanol/15% bensin på sommaren (25% på vintern). Etanol, alkohol och brännvin är i stort sett samma sak. (Metanol är det som man blir blind av).

Det är bara Sverige och Brasilien som satsar på storskalig etanoldrift av bilar. Brasiliens satsning är logisk. De har egen råvara (sockerrör) och har ett klimat lämpad för etanoldrift. Satsningen gjordes när de inte kunde importera dyr olja och innan de hittade egen olja.  Problemet är att sockerrörsodlingarna tränger undan livsviktig livsmedelsproduktion. Sveriges ensidiga satsning på etanoldrift saknar däremot all rimlig logik både ekonomiskt och miljömässigt.

Argumentet att etanolen är bättre för miljön än bensin/diesel är en myt som saknar stöd i seriös forskning. Bilarna startar inte ens i vårt kalla klimat utan bensininblandning, verkningsgraden är låg, bränsleförbrukningen är hög och utsläppen minskar inte.

FN:s livsmedels- och jordbruksorgan FAO dömer ut den etanolproduktion som Sverige och andra jämförbara länder satsar på. Etanol som bilbränsle leder totalt sett till minst lika stora utsläpp av växthusgaser som bensin och diesel.”
”Vid framställning av etanolen krävs mer fossil energi än vad man skulle fått ut om man kört på diesel med god förbränning och bensinsnåla bilar, säger Christina Engfeldt, som är FAOs representant i Norden”.
”Det bättre att använda de fossila bränslena direkt för att tanka bilar med istället för att gå omvägen via lantbruket”.
FAO:s uppfattning stöds av Expertgruppen för miljöstudier, ledd av Sören Wibe.

Grumliga affärsintressen styr opinionen.
Sveriges satsning på etanol styrs av jordbruksintressen och den skattefinansierade brännvinslobbyn ”Gröna Bilister” som har kopplingar till etanolindustrin (Lantmännen, Sekab), Miljöpartiet och Carstedts Bil.
Gröna Bilisters” genomslag i medierna framstår mer och mer som ett praktexempel på hur det kan gå när man sänker garden inför något man uppfattar som ideellt, i detta fall en förening som bäddar in sitt budskap i ett förment grönt skimmer” (DN).

Uppdateringar/Lästips:
25/2-10: Etanolen är ett hopplöst blindspår (NyTeknik).

17/8-10: det finns tillsatser i etanolen (enligt SEKAB som är den enda leverantören av etanol i Sverige) som vid vissa temperaturer, då pratar vi om alla samverkande temperaturer (luft-, insugningsluft- och motortemp), fälls ur på de kallare föremålen som de kommer i kontakt med”. (Vi Bilägare). Bensin bör tankas med ett intervall på cirka 1 500 mil (Skoda).
”En etanolbil ska också servas dubbelt så ofta som en renodlad bensinbil. I huvudsak är det ett extra oljebyte som krävs. Anledningen är att etanol lättare smiter förbi kolvringarna och späder ut motoroljan som då gradvis tappar sin smörjande förmåga. Etanolbilar har också motorvärmare som standard eftersom etanolen är svårantändlig under kalla förhållanden” (Expr).

//Elfyma+

Annons

9 Responses to Alkoholberoende intressen styr Sverige.

  1. […] ökenreligionernas förljugna utmarker. Problemet är MP (Miljömupparna), som är lierade med den storskaliga etanolindustrin (gröna bilister). Men då den småskaliga produktionen är bra för miljön och gynnar deras […]

  2. […] *Rättelse: Kan ha förväxlat Miljöpartister- båda är dock etanolberoende. […]

  3. […] Alkoholberoende intressen styr Sverige. […]

  4. […] ”S-MP-FP-styrda” Sörmlands Landsting satsar på korruption, vindsnurror, brännvinsdrivna ambulanser (och lådbilar ?). SD är kritiska till Landstingets korruptionskultur-men majoriteten […]

  5. […] Alkoholberoende intressen styr Sverige.  //Elfyma+ Rate this: Share this:TwitterE-postLike this:GillaBli först att gilla denna […]

  6. […] Biståndet finansierar politiskt korrekt landgrabbing Miljöpartiets alkoholberoende Miljömuppar oärligare än andra- säger forskare Rate this: Share this:TwitterE-postLike […]

  7. […] När så de hycklande etanolbilsägarna insåg att det var bättre och billigare att köra på bensin så var det inte många liter sprit som såldes i dessa pumpar. (Läs mer). […]

  8. […] Idag är det eldrivna bilar som det vurmas för- givetvis på skattebetalarnas bekostnad.Relaterat:Alkoholberoende intressen styr Sverige.Miljömuppar oärligare än andra- […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: