Saabaffären blir en ny ”Trustoraffär” ?

Uppdaterat: 18feb.-10

Lycksökarnas marknad.
Seriösa fordonsanalytiker anser att köparen av Saab Automobile behöver en kassa på minst 10miljarder (inte 10miljoner) för att  kunna ro i land Saab-affären och för att kunna driva företaget vidare. Men inte nog med det. Köparen måste också ha en bättre affärsidé än alla tidigare ägare som inte lyckats driva Saab Automobile med vinst.

Först försökte lilla sportbilstillverkaren Koenigsegg att köpa Saab Automobile för pengar de inte hade.
Koenigseggs lönsamhet är sviktande, de behöver själva ett tillskott av kapital, och de hade inget unikt kunnande av värde för Saab. Det blev inget av den affären, men lilla Koenigsegg fick den uppmärksamhet de behövde.

Nu försöker den lilla sportbilstillverkaren Spyker Cars att köpa Saab Automobile av GM för pengar de inte har.
Spykers lönsamhet är också sviktande, ägarförhållandena inger inte förtroende och de har inget kunnande av värde för Saab.
Spyker Cars hade 2008 en förlust på 248 milj.kr på en omsättning (försäljning) om 81miljoner. De förlorar således ca 5 mkr per försåld bil om uppgifterna i media stämmer.

Vad är då ”affärsidén” med köpet av Saab Automobile ?
Upplägget börjar likna den sk. Trustoraffären då bedragaren Joakim Posener via bulvaner köpte Trustor med bolagets egna pengar, vilket är förbjudet enl. aktiebolagslagen. Poängen är att säljaren och bedragaren gör en god affär på de övriga aktieägarnas bekostnad som sitter kvar med svarte petter (ett plundrat bolag utan värde).
(8/2-10: Joakim Posener är nu en fri man med nytt svenskt pass. Ekonomisk brottslighet lönar sig.

”Kassan” i Saab-affären består av det hägrande lånet på 4 miljarder kr från EIB (Europeiska Investeringsbanken), med den svenska staten som lånegarant.
Finansiärernas uppgift är att tillhandahålla en ”trovärdig” fasad och att låna ut pengar till köpeskillingen.
GM kan då få sina pengar och dra sig ur Saab på ett till synes hedervärt sätt. (Ett alternativt upplägg är att GM ger anstånd med betalningen). Köparen kan sedan kvittera ut EIB-lånet (i praktiken ett lån från svenska staten) så att de kan betala tillbaka sina kortfristiga lån med god ränta så att även finansiärerna bli nöjda. Saab har därmed köpts för bolagets ”egna” pengar och den nye ägaren kan sedan ”omföra” pengarna från EIB-lånet till annan juridisk person (ett annat AB). Spyker Cars köper Saab för  400 miljoner dollar  (ca 3miljarder kr) av GM **. Var återstående miljard från EIB-lånet hamnar behöver man inte ha så stor fantasi för att räkna ut.

När Saab Automobile (ej att förväxla med försvarskoncernen Saab AB) sedan går i konkurs tvingas svenska staten gå in och betala EIB-lånet, plus Saabs avvecklingskostnader.
Notan för blåsningen torde hamna på regeringens bord under nästa mandatperiod – något att tänka på för Mona Sahlin när hon försöker hetsa Alliansen att pumpa in mer pengar i Saab Automobile.

Leif Östling, Vd för Scania- som tidigare ägde Saab- sågar affären med Spyker. ”Jag tror inte på det här mot bakgrund av den kunskap jag har om det här, och av vad jag hör från mina kollegor i branschen”. (Affärsvärlden)

Satsa på framtiden i stället !
Om regeringen vill satsa 4 miljarder i Trollhättan är det bättre att satsa på verksamheter som har bättre framtidsutsikter än Saab Automobile.
Stötta istället driftiga ingenjörer, så att de kan utveckla sina spirande verksamheter för att komma stärkta ut ur lågkonjunkturen.

Flera ingenjörstunga företag är redan på väg att bildas. De självständiga bolagen Powertrain och Parts har dessutom jobb i många år framöver. Upp emot tusen jobb kan räddas även om Saab Automobile läggs ner (Ny Teknik). Saab-anställda är också eftertraktade i Västerås.

Grattis Mona ! Du blir ägare till en bilfabrik om du vinner valet ! (Uppdat. kl. 21:30)
Maud Olofssons lånegaranti till Spyker Cars innebär att staten i praktiken övertar ansvaret för en konkursmässig biltillverkare.
Saab/Spyker kommer att bli en flitig utpressare av industristöd under kommande mandatperiod.

**Avtalet mellan Spyker Cars och GM. (Uppdatering 27jan kl 13:30)
Avtalet med GM ser ut i korthet så här: Spyker köper aktierna i Saab Automobile för 74milj.dollar. ”General Motors blir delägare i nya Saab Spyker Cars i sju år genom att få räntebärande preferenaktier för 326 miljoner dollar. I praktiken är det ett lån från GM till Saab Spyker Cars. Det ska betalas tillbaka senast den 31 december 2016” ( Ny Teknik).
Saab har i praktiken köpts med företagets ”egna” pengar (EIB-lånet). Otäckt lika som Trustoraffären.
Avtalet finns på Spykers hemsida, men Spykers finansiär är hemlig (svarta pengar-penningtvätt ?).

Uppföljningar:
4/2-10: Spyker saknar 175 miljoner för Saab-affären (NyTeknik). Riksgälden synar Spykers ekonomiska förhållanden (SvD).
12/2-10: Maud Olofsson/Bo Lundgren vet fortfarande inte vem som finansierar Spyker.
Rykten florerar om kortfristiga lån med 10% ränta från okända långivare.
12/2-10. EIB godkänner lån på 4000 miljoner kr till Saab-Spyker.
(Det tycks inte finnas något annat kapital i denna affär än EIB-lånet).
13/2-10: Valet avgjorde köpet. Sannolikheten är liten att Saab tillverkar bilar om några år. Det är bedömningen i kanslihuset. Men det spelar ingen roll. Då är valet över (Affärsvärlden).
(Kostnaden för röstfisket får vi skattebetalare betala).
16/2-10: Victor Muller vill ha tillbaka den tidigare ratade ryske finansmannen Vladimir Antonov i Saab Spyker, efter att EIB-lånet beviljades (SvD). Antonov har varit den verklige ägaren till Spyker hela tiden. Någon som är förvånad ?
18/2-10: ”Antonov har Spyker i ekonomiskt järngrepp” (SvD)

Relaterat:
Finkultur viktigare än bilindustri ?

// Elfyma+

17 Responses to Saabaffären blir en ny ”Trustoraffär” ?

  1. leffe45 skriver:

    Na, jag håller inte med. SAAB är en utvecklad bil värd att rädda för framtiden. Man hade bara oturen att komma under en för stor koncern.

    Hur Spyker kommer att sköta detta vet i tusan och om de har någon ond dold agenda vet jag inte.
    Men bilen har utan tvekan en potential och med en ägare som enbart har SAAB för ögonen kanske de kan lyckas.
    Det finns inget som säger att andra företag kan utvecklas vid sidan om och någon trustor härva med SAAB tror jag inte på.

    Pengarna från EIB är öronmärkta för att utveckla framför allt miljöteknik och Saab måste bidra med lika mycket som lånet.

    På grund av Saabs svaga ekonomi kräver lånet statliga lånegarantier. Det i sin tur gör att EU-kommission måste ge sitt godkännande så att garantierna inte strider mot statsstödsreglerna.
    Men det har man om jag inte missminner mig.
    Så enligt mig är SAAB värd ett risktagande, vår skatt går till så mycket annan skit så SAAB har mitt stöd i alla fall.

  2. elfyma+ skriver:

    Skärpning. Asylanter och bilindustri har inget med varandra att göra. Vi ska inte kasta bort miljarder på dödfödda företag vare sig det är bidragsinvandring eller en döende bilindustri.
    Det duger inte att tillverka bra bilar som inte går att sälja till ett pris som folk har råd med. Ni som fortfarande tror på Saab- gå och köp en ny Saab !
    Jag har själv arbetat inom en utdöende industri och vet vad det innebär att få sparken. Det är bättre att göra processen kort än att förlänga pinan i all oändlighet.

  3. robban skriver:

    tja borde funka för saab med tanke på att de har en helt nyutvecklad bilserie 9-5 är helt nykonstruerad 9-3 finns som x numera suv är färdig att sätta i produktion, även lillbilen är i stort sett klar så där är en jävla massa pengar som nya saab slipper lägga ut. kan de bara skippa etanol köret och satsa på nåt mer jordnära så kommer det att gå bra. mao lönsamheten borde inte vara något bekymmer egentligen.

  4. danne skriver:

    saab har många patent och tillverningsrättigheter på bra tekniska lösningar, bara det är värt enorma summor.
    svenska staten skulle tjäna på att äga saab, nästan som ett arbetsmarknadsprojekt där
    folk har sysselsättning och produkterna ger exportvinster.

    vad skall folk göra här i Sverige när alla privata tillverkningsföretag är nedlagda och flyttade utomlands? offentliga sektorn finns inte kvar när skatteintäkterna är borta.
    de områden som nu verkar växa är :
    # inom massinvandringsindustrin,
    # kriminalvården,
    #kärnavfalls och sopor från hela Världen som dumpas i Sverige.
    # landet kanske kan få intäkter från export av el, järnmalm,stål och skog.

    • elfyma+ skriver:

      @ Danne. Kan hålla med om att det är obalans i politikernas prioriteringar. Om bilindustrin omhuldades lika mycket som
      t ex institutionsteatrar och operan så skulle en Saab för 300 000kr kunna köpas för 33 000kr.
      Den som konsumerar arior i stället för bilar betalar endast 11% av produktionskostnaden för föreställningen, och momsen är bara 6%.
      Lösningen på problemet är, som du antyder, att minska de offentliga utgifterna, sänka skattetrycket och satsa på utvecklingsbara delar av exportindustrin- innan det är för sent.
      Och våra högskolor och universitet ska ägna sig åt samhällsnyttig utbildning och forskning, istället för politik och hobbyutbildningar.
      Har skrivit om detta i tidigare inlägg på Varjagers.

  5. elfyma+ skriver:

    Har faktiskt arbetat inom bilindustrin också, men önsketänkande löser inga problem.
    Spyker hade en förlust på 248 milj.kr på en omsättning (försäljning) om 81miljoner år 2008.
    De har konkat tidigare och det som kan rädda Spyker från KK denna gång är kanske EIB-lånet ?
    Man behöver inte vara ”expert” för att inse att ekvationen inte går ihop.
    Säger räknetabellen Elfyma+

  6. Göran skriver:

    Jag går på elfymas linje. SAAB kommer med stor sannolikhet att fortsätta att vara ett framtida bekymmer både för sina ägare och skattebetalarna.
    De fyra miljarder som staten nu går i borgen för kan vi få betala fortare än vi anar.
    Vi har tidigare erfarenheter från liknande näsbrännor, då man gick in och subventionerade varvsindustrin till ingen nytta.

  7. leffe45 skriver:

    Ingen har påstått att det kommer att bli lätt för SAAB
    men det vore lika stort slöseri att låta de gå i graven.

    Kan vi hålla banker under armarna med miljaders miljarder så kan vi väl stödja en liten bilindustri.

    Och vad jag som stödjer SAAB köper för bil är väl ändå min ensak kompis. Att du har jobbat inom bilindustrin säger inte ett smack Elfyma+
    Lycka till SAAB och må lycka och välgång få följa er.

    Operan är för övrigt konkursmässig.

    • elfyma+ skriver:

      @leffe45.
      Om inte ens du som älskar Saab köper nya Saab-bilar, vem ska då göra det ? Tänk efter.
      Om du har fakta som styrker din uppfattning- lägg fram dessa fakta. Det är så debatten förs upp till nya höjder.
      Saab har delvis sig själv att skylla när de inte tog fram en modern efterföljare till 95:an redan på 70-talet. Jag var då en av Saab-fantasterna som tjatade på Saab-ledningen, men de lyssnade inte. De skulle satsa på ”prestige-bilar” och då kunde de inte satsa på något så simpelt som en familje-kombi. När de sent omsider insåg sitt misstag hade Saab-fantasterna hittat nya favoritmärken, så även jag. Alla som arbetar inom motorbranschen vet att det tar många år att bygga upp ett förtroende, men det går fort att rasera den.

  8. leffe45 skriver:

    Tiden får väl utvisa hur det går, eller hur? Nu är affären i hamn och ingen av oss kan göra något åt den saken.
    Jag är en i mängden som inte kör SAAB men ändå gillar bilen och har man sålt 100 000 bilar som under 2008 tror jag det var, så varför kan man inte göra om den bedriften. Finns inget som säger att nästa bil efter min Volvo blir en SAAB.
    Kanske SAAB fantasterna återvänder så småningom. Det är många som har det svårt nu hörde att Fiat stänger sin fabrik i ett antal veckor, vad tror du Italienska staten kommer att pumpa in där om det blir kris?
    Men skit samma vi får snart nog facit.

  9. TARZAN skriver:

    Elfyma+ jag förstår din inställning men jag anser att fördelarna överväger nackdelarna att ha SAAB kvar – vi pratar om 12 tusen jobb totalt. Sen måste vi vara lite nationalistiska oxå.
    -Ni som e religiösa kan ju be för SAAB resten kan köpa en.
    -Slutligen tack för artikeln – de är kul att prata om något annat än mussar och andra blattar.

    • elfyma+ skriver:

      @Tarzan.
      Förstår vad du menar. Ibland undrar jag om de ”nationella” egentligen är intresserade av Sverige och svenskars ekonomi, historia och utveckling.
      Många har tyvärr gått ner sig i islamistträsket utan att inse det själva. Ser i besöksstatistiken att läsarna är mer intresserade av burkini i Tyskland än av Saab-affären. Vi är tämligen ensamma om att vara intresserade av det svenska i de ”nationellas” värld. Det var en avvikning från ämnet.

  10. TARZAN skriver:

    Jag måste erkänna att jag inte förstår hur SAAB har köpts med egna pengar. Jag fattar inte heller isåfall varför fulmedia inte tar upp det.
    Jag fattar inte heller varför svenska staten inte kan äga SAAB till 60 % för att sedan sälja ut sitt innehav till anställda och chefer AP fonder och liknande.

    • elfyma+ skriver:

      @Tarzan.
      Du har så rätt- fulmedia är alltför okunniga och korrupta. Det finns också en tydlig censur. Blev portad när jag ville länka detta inlägg till motsvarande inlägg på Newsmill. Undantaget är den ansedda ingenjörstidningen ”Ny Teknik” som fortfarande är någorlunda fri och som vågar se verkligheten som den är. NyTeknik och Affärsvärlden ägs av finska Talentum.

      Läs det uppdaterade inlägget och länkarna så försår du hur blåsningen är riggad.
      Grundproblemet med Saab är att alltför få köper bilen, oberoende av vem som äger företaget. Vi kommer att se en tillfällig köprush under den närmaste tiden, men få privatpersoner har råd att köpa nya Saabar. Svenskarna är inte längre så rika som vi inbillar oss.
      Efter att detta skrevs: Newsmill har nu upphävt censuren, så länge det varar. Newsmill (som allt annat inom media) styrs av Bonnierkoncernen. De släpper bara fram vad som passar dem själva för tillfället.

  11. […] Tidigare inlägg: Saabaffären blir en ny ”Trustoraffär” ? […]

  12. […] Saabaffären blir en ny ”Trustoraffär” ? […]

Lämna en kommentar